חלקו של צוות בית הספר בתהליך הזיהוי, הטיפול והמעקב
הפרעות קשב וריכוז (ADHD) והפרעות ריכוז בלבד (ADD) הן מהפרעות הנוירו-התפתחותיות השכיחות ביותר בקרב ילדים בגיל בית ספר. ילדים אלה עשויים להתמודד עם קשיים בלימודים, ביכולת הריכוז ובניהול הקשרים החברתיים.
עם זאת, בעולם הרפואה יש מודעות הולכת וגוברת לשימוש בטיפולים טבעיים במקביל או כתחליף לטיפולים תרופתיים מסורתיים.
במאמר זה נבחן את הטיפולים הטבעיים המובילים לילדים עם ADHD וADD– , נציג את חלקו של צוות בית הספר בתהליך הזיהוי והטיפול, ונדון בחשיבות השותפות בין ההורים למורים במעקב אחר התקדמות הילד.
צוות בית הספר ממלא תפקיד קריטי בזיהוי מוקדם של תסמיני ADHD ו-ADD. מורים ואנשי חינוך נמצאים בקשר יומיומי עם הילדים ומסוגלים לזהות תסמינים כמו חוסר ריכוז, היפראקטיביות, אימפולסיביות או קשיים בהתארגנות.
שלבים עיקריים באיתור:
1. תצפיות שיטתיות: מורים יכולים לנהל רישום יומי של תצפיות הכוללות קשיים בריכוז, משך הזמן שהילד מקדיש למשימות, והתנהגויות חריגות.
2. דיווח להורים וליועצים: כאשר עולה חשד להפרעה, על המורה לדווח להורים ולשתף את יועץ בית הספר לצורך הפניה להערכה מקצועית.
3. שיתוף פעולה עם מומחים: יועץ בית הספר או הפסיכולוג החינוכי יכולים להמליץ על הפניה לאבחון מקצועי אצל נוירולוג או פסיכיאטר ילדים.
1. יוגה ומדיטציה
מחקרים מצביעים על כך שיוגה ומדיטציה עשויים להפחית את התסמינים של ADHD, כגון היפראקטיביות וחוסר ריכוז. תרגילי נשימה, מתיחות והרפיה עוזרים לילדים לשפר את יכולת הריכוז ולנהל את הרגשות שלהם בצורה טובה יותר (Srinivas et al., 2023).
2. תזונה מאוזנת ותוספי תזונה
קיים קשר בין מחסור בחומצות שומן מסוג אומגה-3 לבין הופעת תסמיני ADHD. מחקרים מצביעים על כך שתוספי אומגה-3 ואומגה-6 עשויים לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ואת ההתנהגות של ילדים עם ADHD (Gillies et al., 2012). בנוסף, תוספי ברזל ומגנזיום עשויים לתרום לשיפור יכולת הריכוז ולהפחתת היפראקטיביות, במיוחד בקרב ילדים הסובלים ממחסור במינרלים אלו. ויטמינים מקבוצת B, ובמיוחד B6, עשויים לסייע בוויסות מערכת העצבים ולשפר את התפקוד המנטלי.
3. צמחי מרפא
צמחי מרפא מהווים חלק בלתי נפרד מגישות טיפול טבעיות ב-ADHD. בין הצמחים הבולטים ניתן למנות את הבאקאופה (Bacopa Monnieri), אשר מחקרים מראים כי היא עשויה לשפר את הזיכרון והריכוז, ואת הג’ינסנג הקוריאני, אשר ידוע ביכולתו לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ולסייע בהפחתת עייפות. בנוסף, תמצית גינקו בילובה נחשבת כמשפרת זרימת דם למוח ועשויה לתרום לשיפור יכולת הריכוז והזיכרון (Arnold, 2001).
4. טיפול במגע (מסאג’ תרפי)
מסאג’ תרפי נמצא כמועיל בהפחתת מתח ושיפור יכולת הריכוז בקרב ילדים עם ADHD. מחקר שבחן את יעילות הטיפול מצא שיפור בתסמינים ההתנהגותיים בהשוואה לטיפול תרופתי בלבד (Chen et al., 2019).
5. ביופידבק ונוירופידבק
טכנולוגיות אלו מאפשרות לילדים ללמוד לשלוט בגלי המוח שלהם ולשפר את יכולות הקשב והריכוז. מחקרים מצביעים על כך שטיפולים מסוג זה עשויים להוות אלטרנטיבה לטיפול תרופתי עבור חלק מהילדים (Catalá-López et al., 2017).
6. תוכניות פעילות גופנית
פעילות גופנית סדירה, כגון ריצה, רכיבה על אופניים או שחייה, עשויה להפחית היפראקטיביות ולשפר את הריכוז וההתארגנות. פעילות כזו מסייעת גם להפחתת חרדה ומתח.
שיתוף פעולה בין הורים למורים
חשוב להקים שותפות בין הורים לצוות בית הספר לצורך יצירת תוכנית טיפול מותאמת אישית. המורים יכולים לספק מידע חשוב על התנהגות הילד בבית הספר, בעוד שההורים משתפים במידע על התנהלות הילד בבית.
מעקב שוטף אחר התקדמות הילד
1. קביעת יעדים ומדדים להצלחה: הגדרת יעדים ברורים, כגון שיפור במיומנויות חברתיות או התקדמות בלימודים.
2. מעקב מתמשך: ניהול פגישות תקופתיות עם ההורים, המורים והמטפלים לצורך הערכת ההתקדמות והתאמת התוכנית הטיפולית.
3. משוב ותמיכה: מתן משוב חיובי לילד על הישגיו ויצירת סביבה תומכת ומעודדת.
טיפולים טבעיים מציעים גישה הוליסטית לניהול ADHD ו-ADD, תוך שימת דגש על בריאות כללית ושיפור איכות החיים. שיתוף הפעולה בין צוות בית הספר להורים, לצד שימוש בטיפולים טבעיים מגוונים, יכול לתרום משמעותית להצלחת הילד הן בלימודים והן בחיים האישיים.
1. Srinivas, S., Ashraf, S., Bachu, A., Kim, F., & Shah, K. (2023). Yoga as an Adjunct Treatment for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). European Psychiatry. https://consensus.app/papers/yoga-as-an-adjunct-treatment-for-attention-deficit-srinivas-ashraf/da49ec32a40f5e1cbf76756b3d701f27
2. Gillies, D., Sinn, J., Lad, S. S., Leach, M., & Ross, M. J. (2012). Polyunsaturated fatty acids (PUFA) for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents. The Cochrane Database of Systematic Reviews. https://consensus.app/papers/polyunsaturated-fatty-acids-pufa-for-attention-deficit-gillies-sinn/6e7f1b325eb652cda09cb60bcacfe1f3
3. Chen, S., Yu, B. Y., Suen, L., Yu, J., Ho, F., Yang, J., & Yeung, W. (2019). Massage therapy for the treatment of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Complementary Therapies in Medicine. https://consensus.app/papers/massage-therapy-for-the-treatment-of-attention-chen-yu/2f86868b9a6e552f904831f8c6fcbd70
4. Catalá-López, F., Hutton, B., Núñez-Beltrán, A., Page, M., Ridao, M., Macías Saint-Gerons, D., … & Moher, D. (2017). The pharmacological and non-pharmacological treatment of attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents: A systematic review. PLoS ONE. https://consensus.app/papers/the-pharmacological-and-nonpharmacological-treatment-of-catalá-lópez-hutton/d0c9bd5ed0e452bc915338af21b2ad3f
5. Arnold, L. E. (2001). Alternative Treatments for Adults with Attention‐Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Annals of the New York Academy of Sciences. https://consensus.app/papers/alternative-treatments-for-adults-with-arnold/3acb419b85a65780aa7f126695e3d41b
"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."