• Subcribe to Our RSS Feed

אפיון האתר

אפיון

אפיון הינו תכנית עבודה לביצוע המהווה שלב קריטי בכל מיזם טכנולוגי כגון: מערכת מידע, אתר אינטרנט, מודול או אפליקציה.

מהו מסמך אפיון האתר?

באופן פשטני ניתן להגדיר את מסמך אפיון האתר כמסמך שמגדיר מה צריך להיות באתר.

מסמך האפיון, מהווה מפת דרכים מפורטת לביצוע המיזם ומורכב משני רבדים משלימים: אפיון פונקציונאלי (מה לעשות?) ואפיון טכנולוגי (איך לעשות?). מסמך אפיון יסודי ומגובש מעניק תמונה שלמה ומפורטת של מראה האתר, ייעודו, אופן פעולתו, נתיב התפתחותו והפתרונות הטכנולוגיים ליישומו.

מדוע חשוב לבצע אפיון אתר?

השגת יעדי האתר

מסמך האפיון מסכם במדויק את מבנה הארגון, חזונו, פלח השוק ויתרונותיו היחסיים. מידע זה מהווה קו המנחה לפיו מוגדרים תבניות האתר, תכניו, השימושיות והפונקציונאליות שבו ולפיכך הינו תנאי הכרחי וחיוני לפיתוח אתר אפקטיבי שישיג את יעדיו.

סוף מעשה במחשבה תחילה

כתיבת מסמך מפורט "מאלצת" את המתכנת והלקוח לחשוב באופן מסודר ושיטתי שיאפשר להם לראות את "התמונה הגדולה" מראש ובכך להימנע ממקרים בהם יתגלה בהמשך כי ישנם חלקים שלמים וחשובים שנשכחו.

יצירת שפה משותפת

עבודה משותפת עם הלקוח/ה בכתיבת מסמך האפיון תאפשר ללקוח/ה ולמתכנת לבנות סכמה של האתר בשפה מובנת לשניהם.

לסיכום

כאשר עושים אפיון אתר קובעים למעשה כיצד יהיה בנוי האתר. כלומר – אילו עמודים יהיו בו, מה יופיע בכל עמוד, איזה תוכן יופיע באתר, מה יהיו הכותרות של העמודים, וכמובן, חשוב גם לענות על שאלות אסטרטגיות כמו מיהו קהל היעד, מהו עולם התוכן של קהל היעד, האם האתר יהיה סטאטי או דינמי ועוד.

תהליך העבודה אצלנו

שלבי התהליך וכתיבת מסמכי אפיון האתר אצלנו מבוצעים במספר סבבים שהלקוח הינו שותף פעיל בכל אחד מהם.

טופס טרום אפיון

טופס זה נכתב ע"י הלקוח/ה ומטרתו לתאר באופן תמציתי את ערכי הארגון או העסק, מטרותיו, שאיפותיו, סביבת התחרות, קהל היעד, מבנה האתר, העיצוב הנדרש והתכנים הרצויים בעיניו.

לכתיבת מסמך זה יש חשיבות רבה מאחר והוא משקף באופן נאמן ובלתי מסונן את מחשבותיו, רעיונותיו, ניסיונו ותפיסתו העסקית-שיווקית של הלקוח. מסמך טרום האפיון עדיין אינו מתווה את המסלול הקובע לפיתוח האתר, אך מקנה מושג ראשוני וחשוב, לפיו יבוסס תהליך התכנון ויגובש מסמך האפיון המפורט. לכן מומלץ לא להיחפז ולהשקיע את כל הזמן והמחשבה הדרושים לכך.

חשוב לציין כי לא נדרש שימוש בשפה טכנולוגית-מקצועית או שרטוט של סכמות מורכבות. עם זאת המסמך צריך להיות מפורט וברור דיו על מנת למנוע אי הבנות.

כתיבת מסמך האפיון

בשלב השני, מבוצע מחקר מתודולוגי באינטרנט שתכליתו הכרת הסביבה העסקית על כל היבטיה והינו תנאי הכרחי ליצירת אתר יעיל שמציג את הארגון באופן נכון ומשרת את מטרותיו.

בסיומו ובשילוב טופס טרום האפיון, שנכתב ע"י הלקוח/ה, נכתב מסמך אפיון מפורט ומקצועי שמתייחס לכל הפרמטרים הטכניים (עיצוב ופונקציונאליות) והמילוליים הנדרשים ויגבשם לכדי תכנית יישומית.

במסמך זה באים לידי ביטוי עקרונות הנדסת אנוש, ארכיטקטורת מידע וקידום אורגני (SEO) במנועי החיפוש שעיקרם שיפור תוצאות אתר האינטרנט בכל אחד מהתחומים.

גיבוש המסמך הסופי

בסיום התהליך, מתקיימת פגישה נוספת עם הלקוח/ה אשר במהלכה מתבצעת סקירת משותפת ויסודית של תכולת מסמך האפיון. לאחר קבלת האישור הסופי של הלקוח/ה, ישמש מסמך האפיון כתשתית לפיתוח האתר.