לוגו מדרגות

האיסור לשילוב פרסומת מסחרית במוסדות חינוך

ניתוח מקיף למנהלי בתי ספר ואנשי חינוך

כיצד ליישם את הנחיות חוזר מנכ"ל

רקע והיסטוריה

בחודש אוגוסט 2017, פרסם משרד החינוך חוזר מנכ”ל המסדיר את האיסור לשלב פרסומת מסחרית במוסדות חינוך. ההוראה, שנקבעה כהוראת קבע מס’ 0035, נכנסה לתוקף באופן מיידי במטרה להגן על סביבת הלמידה מפני השפעות מסחריות.

זהו שינוי משמעותי מהנחיות קודמות, תוך הבהרה מחודשת של תחומי האחריות של מנהלי בתי הספר ועובדי מערכת החינוך.

עקרונות האיסור

מהי פרסומת מסחרית?
על פי ההגדרות, פרסומת מסחרית כוללת כל חומר שיווקי שמטרתו לקדם מוצר, שירות, או אירוע שאינו בפיקוח ישיר של משרדי הממשלה. דוגמאות לכך כוללות מודעות, חוברות, פליירים, ומכירת מוצרים או שירותים.

מתן וקבלה של חסות
חסות מוגדרת כתמיכה כספית, מקצועית או ארגונית מצד גופים חיצוניים, כמו גם פרסום שמותיהם במוסדות חינוך או אירועים הקשורים בהם. קבלת חסות דורשת אישור הוועדה לאישור שילוב פרסומת מסחרית.

הוועדה לאישור שילוב פרסומת מסחרית

תפקידי הוועדה –
הוועדה מונתה על ידי מנכ”ל משרד החינוך, ותפקידה לבחון כל פעילות הכוללת פרסומת מסחרית. היא פועלת על פי הנחיות החשב הכללי במשרד האוצר, וקובעת אם להתיר או לאסור פעילויות מסוג זה. בנוסף, הוועדה מבטיחה עמידה באמות מידה חינוכיות ושוויוניות.

הליך אישור –
כל בקשה לשילוב פרסומת מסחרית מחויבת לעבור בדיקה של הוועדה. לאחר בחינה מעמיקה, הוועדה מספקת אישור כתוב הכולל את כל תנאי ההיתר ותוקפו. הפרת תנאי ההיתר תוביל לביטולו המיידי.

דוגמאות למקרים אסורים ומותרים

פעילויות אסורות
1. פרסום ישיר לתלמידים באמצעות חומר פרסומי.
2. חלוקת מתנות או שוברים.
3. שימוש בעזרי לימוד לקידום מוצר מסחרי.
4. כניסה של גופי ספורט להדגמות במהלך שעות הלימודים.

פעילויות מותנות באישור
1. הצגת חוגי ספורט המאורגנים על ידי הרשות המקומית.
2. השתתפות בתי הספר בפרויקטים חינוכיים בתנאי שהחסות אינה כוללת פרסום גלוי.

השפעות על המערכת החינוכית

השפעה על ערכים חינוכיים
אחת המטרות המרכזיות של איסור הפרסומות המסחריות היא להבטיח שסביבת הלמידה תישאר מקום שבו התלמידים יכולים להתמקד בלמידה ללא השפעות מסחריות חיצוניות. שילוב פרסומות במוסדות חינוך עלול לגרום לעיוות הערכים החינוכיים ולהציב אינטרסים מסחריים מעל לאינטרסים חינוכיים.

דוגמה: פרסומות בקפיטריות
במקרים מסוימים, מוסדות חינוך שקלו לשלב פרסומות מסחריות בקפיטריות כחלק מהסכם עם ספקי מזון. אך על פי ההוראות, חל איסור מוחלט על פרסום לוגו או מותגי מזון בקפיטריה. האוכל המוגש חייב לעמוד בתקנות בריאותיות ללא השפעה מסחרית גלויה על בחירת התלמידים.

חשיבות אכיפת ההנחיות

האיסור על פרסומות מסחריות מצריך אכיפה יעילה ושיתוף פעולה בין מנהלי בתי הספר, המורים וההורים. על ההנהלה להבטיח שכל הצעה לשיתוף פעולה מסחרי תיבחן בקפדנות ותועבר לאישור הוועדה.

ענישה על הפרת ההנחיות
מנהלי מוסדות חינוך שמפרים את ההוראות מסתכנים בפעולה משפטית ובסנקציות מצד משרד החינוך. לדוגמה, בשנת 2020 התקבל דיווח על מוסד חינוכי שהפר את ההוראות על ידי חלוקת חוברות פרסום לתלמידים. המקרה טופל במישור המשפטי, והנהלת המוסד נדרשה להסיר את החוברות באופן מיידי ולהגיש דו”ח הבהרה.

סיכום והמלצות להמשך

מנהלי בתי הספר ואנשי החינוך ממלאים תפקיד מרכזי בשמירה על הערכים החינוכיים ובהגנה על סביבת הלימוד מפני השפעות מסחריות. חשוב להמשיך לקיים הדרכות תקופתיות בנושא, לשתף את הורי התלמידים בתהליך קבלת ההחלטות ולהבטיח שכל פעילות מסחרית תיבחן באופן קפדני.

בנוסף, מומלץ לפתח מנגנונים לדיווח על הפרות ולחזק את הקשר עם הוועדה לאישור שילוב פרסומת מסחרית. בדרך זו ניתן להבטיח שמערכת החינוך תישאר מרחב מוגן ואיכותי עבור כל התלמידים.

ניתן לפנות אלינו בטופס הבא:

לקוחות ממליצים

הגעתי לאיציק לאחר שעבדתי עם מספר חברות פרסום אחרות, ואני שמח על כך. יכולותיו והבנתו בתחום הדיגיטל, הובילו לקפיצת מדרגה מבחינת מספר הנרשמים לכפר. אנו עובדים עמו בהצלחה יותר מ- 10 שנים, והוא תמיד היה קשוב לצרכינו ועשה מעל ומעבר. ראייתו השיווקית הממוקדת, איכות עבודתו ומסירותו יביאו תועלת לכל מוסד חינוכי שיבחר לעבוד איתו.
ד"ר חזי יוסף
מנהל כפר הנוער כנות
הגעתי לאיציק בשנת 2012,. המיזם החינוכי-עסקי שלי היה אז בחיתוליו ונזקקתי למומחה בשיווק דיגיטלי. התוצאה הייתה עבודה משותפת, בת 12 שנה, שהניבה הישגים פנטסטיים. למעשה כל העבודה שלי היום מבוססת על העבודה שאיציק עשה ועושה לי לאורך השנים. בלעדיו לא הייתי במקום שבו אני נמצא היום כלכלית.
אורי מלמד
מנכ"ל 3Walls - חדרי למידה אימרסיביים

"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."

פרופ' ג'ון דיואי

פילוסוף, פסיכולוג, ואיש חינוך אמריקאי

Scroll to Top
Skip to content