בית ספר ממלכתי הכולל יסודי ותיכון
בית הספר הניסויי “ארגנטינה” הוא בית ספר יסודי ציבורי (ממלכתי) השוכן בשכונת קריית היובל בירושלים. בית ספר זה פועל במעמד “ניסויי” – כלומר, הוא מיישם תוכניות חינוכיות חדשניות וגישות פדגוגיות ייחודיות ברוח חינוך פתוח, הומניסטי ודיאלוגי, תוך דגש על קהילתיות וקיימות.
בית הספר מהווה סביבה להתפתחות וצמיחה לכל הלומדים בו – ילדים וצוות כאחד – בשאיפה לטפח מרחב למידה המאפשר ביטוי עצמי, התקדמות בקצב אישי ויצירת קהילה פלורליסטית הפועלת למען חברה וסביבה מקיימות. בית הספר נקרא “ארגנטינה” על שם בית הספר הוותיק שנשא שם זה מאז הקמתו בשנות ה-60 של המאה ה-20, ובשנת 2010 הוא קיבל מעמד של בית ספר ניסויי בהשראת בית הספר הניסויי הוותיק במרכז ירושלים.
בשנים 2011–2021 ניהלה את בית הספר גב׳ נעמי חזן, ומאז 2021 מנהלת את בית הספר גב׳ גילי טלמור-דוד. המוסד פועל ברצף חינוכי מגיל הגן ועד בית הספר העל־יסודי, במסגרת שיתוף פעולה עם גני הילדים בסביבה ועם החטיבה והתיכון הניסויי הצומחים במקום.
“ארגנטינה” הוא בית ספר ממלכתי רשמי בפיקוח עיריית ירושלים ומשרד החינוך, ומשתייך לזרם הממלכתי (חינוך עברי כללי). בבית הספר שכבות גיל מכיתה א’ ועד ו’ (יסודי), ופועלת בו תוכנית יום לימודים ארוך במסגרת יוח”א, בהתאם למדיניות “אופק חדש” של משרד החינוך. בשנת הלימודים 2023 למדו בבית הספר למעלה מ-300 תלמידים בשש שכבות הגיל, מתוכם כ-45% תלמידות וכ-55% תלמידים.
סגל ההוראה כולל קרוב ל-30 מורים ומורות, ויותר מרבע מהם בעלי תואר שני ומעלה (כ־28%) – נתון המעיד על השכלת צוות גבוהה מהממוצע – בעוד הוותק החציוני של המורים בהוראה הוא 11 שנים. אוכלוסיית התלמידים מגוונת ברובה ישראלית-ותיקה, עם שיעור נמוך יחסית של תלמידים עולים (כ-2.5% בלבד) ורק אחוז קטן מאוד של תלמידים עם צרכים מיוחדים המשולבים בכיתות הרגילות (כ־1.9%).
במדדי הטיפוח של משרד החינוך, בית הספר מדורג בחמישון 2 (עשירון 3) – דבר המצביע על רקע חברתי-כלכלי בינוני בסביבת התלמידים – ואשכול הלמ”ס של השכונה הוא 3 מתוך 10. תקציב בית הספר לשנת הלימודים 2023 עמד על כ-7.63 מיליון ש”ח. בית הספר פועל בשפה העברית כשפת ההוראה, ומשרת את האוכלוסייה היהודית באזור קריית היובל והסביבה.
בית הספר “ארגנטינה” החל דרכו כמוסד יסודי בלבד, אך בשנים האחרונות הוא התרחב לכיוון החטיבה והתיכון. בשנת 2018 התקבלה החלטה על הקמת חטיבת ביניים ניסויית במסגרת בית הספר, ובשנת 2019 אישר משרד החינוך את צמיחתו ההדרגתית של בית הספר עד לכיתות תיכון.
בהתאם לכך נפתחה שכבת כיתה ז’ ולאחריה שכבות חטיבה עליונות נוספות משנה לשנה, מתוך מטרה לבסס מסלול המשך ישיר לתלמידי בית הספר היסודי ברוח החינוך הניסויי. חטיבת הביניים והתיכון הניסויי “ארגנטינה” פועלים באותו קמפוס בקריית היובל, תוך שימור העקרונות הפדגוגיים הייחודיים של בית הספר גם בשלבי החינוך העל-יסודי.
פתיחת החטיבה זכתה לתמיכת הורים וקהילה, אשר ראו בכך הזדמנות להמשכיות בחינוך הערכי והחדשני של ילדיהם במסגרת מוכרת. כיום כולל המוסד השלם (יסודי ועל-יסודי) את גני הילדים בסביבה, בית ספר יסודי, חטיבת ביניים ואף חטיבה עליונה – ובכך הוא משרת תלמידים מגיל 3 ועד גיל 18 במסלול ניסויי אחד רציף.
בית ספר הניסויי, “ארגנטינה” מציע מגוון רחב של פעילויות העשרה, תוכניות ייחודיות ופרויקטים חדשניים המעשירים את חוויית הלמידה. אחד המאפיינים הבולטים הוא למידה מחוץ לכיתה ובטבע: בכל שכבת גיל משולבים שיעורים וסיורים מחוץ לכותלי בית הספר.
תלמידי כיתה א’ יוצאים בקביעות לפעילות בפארק ברזיל המקומי, תלמידי כיתות ב’-ד’ מקיימים יום לימודי יער באתר יער עמינדב (אזור חורשת כרמית), ותלמידי כיתות ה’-ו’ יוצאים לסיורים לימודיים ברחבי ירושלים במסגרת תוכנית המכונה “פרויקט ירושלים”. פעילויות אלו נערכות בליווי מחנכי הכיתות וצוות מקצועי בתחומי היער והטיולים, במטרה לחבר את התלמידים לסביבתם, לטבע ולמורשת העירונית.
בנוסף, בית הספר מקיים למידה רב-תחומית בקבוצות מעורבות המכונה “מרחבים”: לצד מקצועות הליבה הרגילים, נערכים לאורך השנה קורסי בחירה בני 4–6 שבועות בנושאים מגוונים, כאשר התלמידים מכל הכיתות מעורבבים בקבוצות על-שכבתיות.
המורים והמחנכים – לעיתים יחד עם הורים מתנדבים ואנשי מקצוע מהקהילה – מציעים קורסים יצירתיים בהתאם לתחומי העניין והכישרון, והתלמידים בוחרים במה להשתתף. בין הנושאים שנלמדו במסגרות אלה ניתן למנות למשל: קליעת סלים, נגרות, הפקת עיתון בית ספר, פעילויות ספורט, אנימציית סטופ-מושן, בינה מלאכותית לילדים, אפייה ועוד. דרך המרחבים הללו, התלמידים מפתחים מיומנויות מעשיות, יצירתיות וטכנולוגיות בסביבה חווייתית ובבחירה אישית.
בית הספר שם דגש רב על קהילתיות ואירועים משותפים. מספר פעמים בשנה (כ־6 אירועים שנתיים) נערכים מפגשי “שישי קהילתי”, שבהם מתכנסים תלמידים, הורים וצוות לפעילות יצירה ועשייה משותפת ברוח ערכי בית הספר. באירועים אלה משתתפת גם מקהלת בית הספר, המורכבת מתלמידים מכיתות שונות, בהופעות חגיגיות מול הקהילה.
בנוסף, סביב חג הפורים מקיים בית הספר אירוע קהילתי ייחודי בדגש קיימות וערכים: בערב פורים נערכת בבית הספר “יריד תחפושות” קהילתי, שבו פועלות תחנות להחלפה ולמסירה של תחפושות ואביזרים (במקום קנייה חדשה), סדנאות יצירה להכנת תחפושות מחומרים ממוחזרים, ופעילויות לכל המשפחה ברוח החג. יוזמה זו משקפת את ערכי הקיימות והפלורליזם של בית הספר, ומאפשרת חגיגה חסכונית, שוויונית וידידותית לסביבה עבור הקהילה כולה.
הורי התלמידים מעורבים בבית הספר באופן פעיל – קיימת הנהגת הורים פעילה המסייעת בארגון אירועים, גיבוש אמנת הורים בנושאים חינוכיים (למשל בנושא הגבלת שימוש בטלפונים חכמים בקרב הילדים), וטיפוח מסורות בית-ספריות התורמות לאקלים חברתי מכיל ותומך.
עוד נדבך מרכזי הוא מנהיגות תלמידים ויזמות צעירה. בבית הספר פועלת מועצת תלמידים נבחרת, אשר מייצגת את תלמידי כלל הכיתות ומתכנסת להוביל יוזמות ופעילויות – כגון ארגון “הפסקות פעילות” עם משחקים והפעלות לכלל בית הספר, והובלת פרויקטים תלמידיים בתוך הקהילה הבית-ספרית.
בנוסף, הוקמו קבוצות אחריות מיוחדות: “צוות תיקונים” – קבוצת תלמידים העובדת יחד עם מורת הנגרות לטפל בתיקון חפצים ותחזוקת מתקנים בבית הספר; “מועצה ירוקה” – קבוצת מנהיגות סביבתית של תלמידים הפועלת עם צוות המורים לקידום פרויקטים של איכות סביבה וקיימות בקמפוס; ויוזמת “מצילי מזון” – בה התלמידים אוספים עודפי מזון מפינות שונות (כגון פרי שלא נאכל) לטובת תרומה או שימוש חוזר, ובכך מטפחים מודעות למניעת בזבוז.
שכבות הבוגרים בביה״ס מעורבות גם בחניכה: תלמידי כיתה ו’ משמשים כ”חונכים” לילדי גן החובה הסמוך, תלמידי כיתה ה’ חונכים את ילדי גן טרום-חובה, ותלמידי כיתה ד’ מלווים ומדריכים את תלמידי כיתות א’ החדשים – מה שמחזק את תחושת האחריות והבגרות שלהם ותורם לקשר בין הגילים השונים בקהילה.
כמו כן מתקיים שיעור ייחודי בשם “ילדים מלמדים ילדים”, בו תלמידים מבוגרים יותר מכינים ומעבירים פעילות לימודית לילדים הצעירים, וכך מפתחים כישורי מנהיגות והוראה לצד העמקת הידע שלהם. שילוב כל הפעילויות הללו – לימודי חוץ, קורסי המרחב, אירועי קהילה ומנהיגות צעירה – הופכים את חוויית הלימוד בבית הספר “ארגנטינה” לעשירה, מגוונת ויוצאת דופן בנוף החינוך הרגיל.
מאז הפיכתו לבית ספר ניסויי, “ארגנטינה” זוכה להערכה ולהכרה כבית ספר חדשני התורם לקידום שיטות הוראה ולמידה במערכת החינוך. בית הספר פועל תחת פיקוח אגף הניסויים ויוזמות חינוכיות של משרד החינוך, והמעמד הניסויי הרשמי שלו מהווה כשלעצמו הישג והבעת אמון בפעילותו החינוכית הייחודית.
בעוד ההישגים הלימודיים במבחנים ארציים סטנדרטיים (כגון מבחני המיצ”ב) אינם בהכרח המוקד בבית ספר זה, התלמידים מגלים הצלחה בתחומים ערכיים ויצירתיים.
תלמידי בית הספר משתתפים דרך קבע במיזמים עירוניים בתחומי המדע והטכנולוגיה – למשל, בפרויקטי חקר מדעיים המוצגים ביריד המדעי-טכנולוגי השנתי של ירושלים במוזיאון המדע – וכן מובילים פרויקטים חברתיים של מעורבות קהילתית כדוגמת יוזמת “מצילי המזון” שזכתה לשבחים על תרומתה להפחתת בזבוז ולהגברת הערבות ההדדית.
פעילויות אלה ואחרות מעידות על כך שהתלמידים רוכשים בבית הספר כישורים וכשרים המאפשרים להם לצטיין בתחום המדעי, האמנותי והחברתי כאחד. בנוסף, רבים מבוגרי בית הספר ממשיכים לחטיבת הביניים ולתיכון הניסויי שהוקמו עבורם, ומשתלבים במסגרות אלה בהצלחה – דבר המשקף את הצלחת הרצף החינוכי והכנת התלמידים לשלבים הבאים.
כתובת בית הספר: רחוב עמנואל אולסוונגר 3, קריית היובל, ירושלים. בית הספר שוכן בסמוך לגנים הציבוריים של קריית היובל וגני הילדים הנכללים ברצף החינוכי שלו.
מספר הטלפון של מזכירות בית הספר הוא 02-6418202.
"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."