מוסד חינוכי שש־שנתי, המשלב חטיבת ביניים ותיכון
בית החינוך העל־יסודי אור, המוכר גם בשם תיכון אור ברנקו וייס, שוכן בצור הדסה ומהווה מוסד חינוכי שש־שנתי, המשלב בתוכו חטיבת ביניים ותיכון. במקום לומדים כ־900 תלמידות ותלמידים, ומלווים אותם כ־100 אנשי צוות.
בית הספר פועל ברוח חדשנות חינוכית ושם דגש על פיתוח תחושת שייכות, על מעורבות חברתית, על ערכי כבוד האדם ועל למידה מתוך סקרנות. הנהלת המוסד מדגישה את חשיבות הבחירה והניהול העצמי של התלמידים, מתוך אמונה כי עשייה משמעותית ומעורבות פעילה מייצרות צמיחה והתפתחות אישית לכל באי בית הספר.
על פי הנתונים העדכניים, באור ברנקו וייס לומדים 457 בנים ו־440 בנות. בצוות ההוראה פועלים מורים ומורות יחדיו: 13 מורים גברים ו־84 מורות נשים.
בית הספר מקפיד לאפשר סביבת לימודים מגוונת, הכוללת כיתות עיוניות מוגברות, כיתות תקשורת וחינוך מיוחד, ובמקביל מעניק מעטפת של קורסי מצוינות, מסלולי בחירה ותכניות תמיכה לתלמידים הזקוקים לכך.
בתיכון אור ברנקו וייס מוצע מגוון רחב של מגמות לימוד, במטרה לתת מענה למגוון תחומי עניין ויכולות. בין המגמות הבולטות ניתן למנות אומנות, קולנוע, תיאטרון, גיאוגרפיה, דיפלומטיה, מדעי החברה, מחשבת ישראל, ערבית, תיירות, כימיה, ביוטכנולוגיה, ביולוגיה, מדעי המחשב והנדסת תוכנה ופיזיקה.
צוות בית הספר שם לו למטרה לפתח את סקרנותם האינטלקטואלית של התלמידים ולאפשר להם להעמיק בתחומים שונים, במקביל לטיפוח מסוגלות אישית וביטחון עצמי בדרך ללמידה אקדמית ואחריות אזרחית.
חטיבת הביניים מהווה שלב מקדים ומשמעותי בדרך לתיכון, ובית החינוך מעודד את התלמידים בהתנסות רחבה של קורסי העשרה.
קורסים אלה משלימים את תכניות הלימוד הרגילות, ומכוונים לפיתוח תחומי עניין ייחודיים ומגוונים בקרב התלמידים. כך יכולים התלמידים להיחשף לתחומי היצירה, המדע, החברה והספורט, ללמוד לבטא את עצמם בדרכים חווייתיות, ולרכוש במקביל מיומנויות של אחריות, עצמאות ובחירה.
לאורך השנים בבית הספר, התלמידים משתתפים במגוון רחב של פעילויות העשרה. אלו רק כמה דוגמאות מתוך ההיצע:
המרכיב החברתי והערכי בבית החינוך אור תופס מקום מרכזי ומתקיים לאור תפיסת “עקרון הספיראליות” – בנייה הדרגתית של כישורי אחריות, מעורבות ומנהיגות לצד התפתחות רגשית וחברתית.
לכל שכבת גיל מוצעות תכניות המותאמות לה ולנושא השנתי שלה, ביניהן הדרכות על פלורליזם בחברה הישראלית (בשכבת י’), עיסוק בחוסן ומשמעות (בשכבת י”א) והיערכות למעבר לבגרות עצמאית (בשכבת י”ב). פעילות ההתנדבות והמעורבות החברתית נמשכת לאורך כל שנות הלימוד, החל משכבות ז’–ט’ ועד לתיכון, ומלווה בתיעוד השעות וכתיבת רפלקציות.
אחת התכניות הייחודיות בבית החינוך אור היא קיום מסעות שנתיים בניהול עצמי. התלמידים עצמם אחראיים על כל נדבך בתכנון ובהפקת המסע – החל מהדרכות, דרך התנהלות לוגיסטית מול ספקים וכלה בבישול ובניווט בשטח.
צוות בית הספר מתלווה כחונך המלווה את התלמידים, אך אינו תופס את מקומם בניהול היום־יומי. תהליך זה מתחיל כבר בחטיבת הביניים, ומתפתח כך שבכיתה י”ב התלמידים מקיימים מסעות כמעט עצמאיים לחלוטין.
מטרת התכנית להכשיר את בוגרי בית החינוך להתמודדות עם אחריות מלאה ולפתח אצלם ביטחון ויכולת תכנון וביצוע – מיומנויות הנדרשות לחיים שאחרי סיום בית הספר.
בתיכון פועלת על”ה – נבחרת מצוינות בשכבות י’–י”ב, המשתתפת בתכנית תלת־שנתית לפיתוח מנהיגות והרחבת אופקים. תלמידי על”ה חונכים את תלמידי חטיבת הביניים ואף מסייעים למורים כעוזרי הוראה בשיעורים נבחרים.
בנוסף, הם זוכים להרצאות אורח, סמינרים, סיורים וסדנאות המיועדות לטיפוח כישוריהם כמנהיגים צעירים. משתתפי התכנית מקבלים תעודת הצטיינות חברתית מטעם משרד החינוך, המשקפת את תרומתם המשמעותית לבית הספר ולקהילה.
תהליך המעורבות החברתית בבית החינוך אור מתחיל כבר בחטיבת הביניים, עם התנדבויות שכבתיות וימי התרמה, ומעמיק בתיכון.
במסגרת זו, תלמידי כיתות י’ וי”א מתנדבים במשך מספר שעות מוגדר בכל שנה, לצד השתתפות בפרויקטים קבוצתיים ולימוד עיוני בנושאי מעורבות חברתית. בכיתה י”ב מתקיימות גם התנדבויות עם ניצולי שואה או בבתי חולים, במטרה להעניק משמעות ועומק לתלמידים לקראת סיום לימודיהם.
כלל השעות והפרויקטים מתועדים באפליקציה ייעודית, ובסיומם מקבלים הבוגרים “תעודת בגרות חברתית” כהוקרה על מחויבותם ותרומתם לחברה.
בראייה חינוכית עדכנית, בית החינוך אור אינו מסתפק בהקניית ידע תיאורטי בלבד. לדבר מנהל המוסד, ייעודו של בית ספר במאה ה־21 נעוץ ביצירת קהילות של משמעות – קהילות שבהן תלמידים ומורים צומחים ומתפתחים ביחד.
בית החינוך פועל באופן עקבי לטפח תחושת שייכות ולקדם עשייה המבוססת על ניהול עצמי של התלמידים. הקו המנחה, לדבריו, הוא שההתנסות בפועל, הבחירה והאחריות המוטלת על כל תלמיד ותלמידה, הם הכלים החזקים ביותר ליצירת למידה אותנטית המשלבת ערכים, תרומה הדדית ומיצוי עצמי.
בית הספר מבקש להטמיע כמה ערכים מרכזיים בכל שלבי הלימוד:
במסגרת הפעילות החברתית והלימודית מקבלים תלמידים מצטיינים בבית החינוך הכרה ממשרד החינוך.
דוגמה לכך היא נבחרת על”ה, שתלמידיה זכאים לתעודת הצטיינות חברתית. הישג זה מבטא התמסרות לפעילות קהילתית ומעורבות בתוך בית הספר ומחוצה לו, ונותן ביטוי לכך שהישגים לימודיים והצטיינות חברתית צועדים יד ביד.
מעוניינים לבקר או לקבל מידע נוסף על בית החינוך אור ברנקו וייס?
כתובת המוסד היא ת”ד 352, צור הדסה 99875.
טלפון המשרד: 02-5337529, פקס: 02-5337524, דוא”ל: Or******@gm***.com.
בית החינוך העל־יסודי אור בצור הדסה הוא מוסד ייחודי במערכת החינוך הישראלית, המשלב בין מצוינות לימודית לבין מעורבות חברתית עמוקה.
באמצעות שילוב של מגמות לימוד מגוונות, תכניות העשרה יצירתיות וחווייתיות, פעילות התנדבות מתמשכת ומסעות בניהול עצמי, שואף בית החינוך לטפח דור של בוגרים ערכיים, עצמאיים ובטוחים בעצמם.
ערכי כבוד האדם, אחריות, מעורבות ודרך ארץ מהווים את היסודות המנחים את דרכו החינוכית, והם המאפשרים לתלמידים לצמוח יחד וליצור משמעות אמתית בחייהם כבר עכשיו ובהמשך דרכם.
"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."