ביה"ס הניסויי
בית הספר הניסויי ירושלים הוא מוסד חינוכי ייחודי שנוסד בראשית שנות ה-70 ביוזמת קבוצת הורים ואנשי חינוך בהובלת פרופ’ משה כספי. הקמתו אושרה על ידי משרד החינוך במאי 1971, והוא החל לפעול בספטמבר 1972.
מאז היווסדו אימץ בית הספר הניסויי עקרונות של חינוך פתוח ופרוגרסיבי, והיה חלוץ בפיתוח גישות חדשניות שהשפיעו על מערכת החינוך בישראל – דוגמת עבודות גמר במקום בחינות בגרות, למידה רב-גילית וארגון התלמידים בקבוצות קטנות לפי גיל. בשנתו הראשונה למדו בו כ-100 תלמידים, ועד 1976 גדל מספרם לכ-200, כאשר 900 תלמידים נוספים ביקשו לעבור אליו – נתון שמעיד על הביקוש הגבוה למסגרת זו כבר בשנותיה הראשונות.
לאורך השנים צמח והתבסס בית הספר, ובשנת 1987 עבר למשכנו הנוכחי – מבנה היסטורי ברחוב רבי עקיבא שבמרכז ירושלים (בניין ששימש בעבר את בית הספר ע”ש ארלוזורוב). בית הספר הניסויי אף התרחב במרוצת השנים: בשנת 2010 ייסד צוות הניסויי בית ספר ניסויי נוסף בשכונת קריית היובל (המכונה “הניסויי ארגנטינה”), הפועל ברוח דומה. בשנת 2018 הוקמה חטיבת ביניים גם בבית הספר הניסויי-ארגנטינה, כחלק מהמשך ההתפתחות של המודל הניסויי בירושלים.
בית הספר הניסויי מיועד לילדים מגילאי 3 ועד 18, וכולל שתי חטיבות עיקריות: בית ספר יסודי (כולל גני ילדים) ובית ספר על-יסודי (חטיבת ביניים ותיכון). שני החלקים שוכנים בקמפוס משותף ופועלים תחת ועד מנהל אחד – מועצה חינוכית ייחודית המורכבת מנציגי מורים, הורים, תלמידים והנהלה, המשותפת לקבלת החלטות לגבי מדיניות בית הספר ויישומה. במסגרת זו פועלת גם עמותת הורים המסייעת לבית הספר ומאפשרת תגבור משאבים ותוכניות העשרה.
בבית הספר היסודי, מגני טרום-טרום חובה ועד כיתה ו’, לומדים כיום כ-420 תלמידים, ובבית הספר העל-יסודי (כיתות ז’–י”ב) לומדים כ-480 תלמידים. בסך הכל מתחנכים במסגרות הניסויי קרוב לכ-900 תלמידים מדי שנה.
התלמידים מגיעים מכל רחבי ירושלים ואף מהסביבה, ומייצגים חתך אוכלוסייה מגוון – ללא סלקציה על בסיס הישגים לימודיים, רקע סוציו-אקונומי, דת או הרכב משפחתי. בית הספר מקפיד לקלוט תלמידים מרקעים שונים, ולהעניק תשומת לב אישית לכל תלמיד ותלמידה, תוך בניית קהילה תומכת של תלמידים והורים.
כמסגרת ניסיונית ופתוחה, בית הספר שם דגש על חינוך דמוקרטי, הומניסטי ופרוגרסיבי, הרואה בבית הספר “בית חם” לתלמידיו. בית הספר מתנגד למדדים תחרותיים של ציונים ודירוג, ולכן אינו מקיים מבחנים שגרתיים ואינו מחלק ציונים לתלמידים.
תוכנית הלימודים אינה מוכתבת מראש ואינה נמדדת במונחי “הספק חומר”; היא נבנית באופן דינמי על ידי המורים והתלמידים יחד, תוך התמקדות בתהליך הלמידה ולא רק בתוצאותיו. למרות הגישה החופשית, בית הספר מחויב להכין את תלמידיו לקראת בחינות הבגרות בסוף התיכון, ומקיים תהליך הדרגתי של הכנה משמעותית לבחינות אלה.
בית הספר הניסויי מציע לתלמידיו על-יסודי גמישות רבה בבחירת תחומי התמחות לצד מחויבות ללימודי הליבה. הגישה האישית מאפשרת לתלמידים להתעמק במגוון תחומי דעת ברמת הגברה (5 יחידות), הן בתחומי המדעים והטכנולוגיה והן בתחומי האמנות והרוח.
תוכנית הלימודים מדגישה במיוחד את תחומי המדע, האמנות והיצירה, ובהם מקצועות מוגברים כמו ביולוגיה, גאוגרפיה, תיאטרון ועוד. בית הספר ידוע בעידוד היצירתיות והבעה אישית, ולכן תלמידים רבים משתתפים במסלולים אמנותיים – למשל במגמת תיאטרון פעילה, ובפרויקטים קולנועיים שבמסגרתם יוצרים סרטי גמר כחלק מהלמידה.
הגישה הייחודית של הניסויי באה לידי ביטוי גם באופן ההערכה של התלמידים. במקום מבחנים סטנדרטיים, התלמידים יוצרים עבודות חקר, פרויקטים ותערוכות כדרכי ביטוי והערכה אלטרנטיביות. רבים מתלמידי התיכון מכינים עבודת גמר כתנאי לסיום הלימודים – מסורת שהחלה בבית הספר הניסויי ושימשה מודל לבתי ספר אחרים בירושלים ובארץ.
חטיבת הביניים בניסויי (כיתות ז’–ט’) משמשת כגשר בין בית הספר היסודי לתיכון, ופועלת אף היא ברוח הפדגוגית המיוחדת של המוסד. תלמידי החטיבה, שרבים מהם מצטרפים לבית הספר בשלב זה, משתלבים בסביבה החינוכית נטולת הצלצולים, המבחנים והציונים, וממשיכים ליהנות מתוכנית לימודים גמישה ומגוונת.
למרות הגישה הלא-מתמקדת בציונים, התלמידים בבית הספר הניסויי ירושלים מציגים הישגים לימודיים מרשימים. אחוז הזכאים לתעודת בגרות מלאה מבין בוגרי הניסויי גבוה מהממוצע הארצי. גם איכות ההישגים ראויה לציון: שיעור הבוגרים המסיימים עם תעודת בגרות בהצטיינות גבוה במיוחד.
"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."