יסודי ממלכתי-ייחודי (כיתות גן חובה ועד ו')
בית ספר גרשון אגרון הוא בית ספר יסודי ממלכתי-ייחודי (כיתות גן חובה ועד ו’) השוכן בשכונת קריית היובל בירושלים. בית הספר נוסד בשנת 1950, והוא קרוי על שמו של גרשון אגרון – עיתונאי וראש עיריית ירושלים לשעבר. בית הספר פועל תחת פיקוח עיריית ירושלים, בשפה העברית ובמגזר הממלכתי היהודי. עם השנים התפתח המוסד לכדי בית ספר ייחודי בעל דגש על תחומי קיימות, מדע וטכנולוגיה ואמנויות, המוטמעים בתוכנית הלימודים שלו.
בבית הספר לומדים כיום כ-266 תלמידים בכל שכבות הגיל. סגל ההוראה מונה קרוב ל-30 מורות ומורים, בהובלת מנהלת בית הספר דינה יריב. בית הספר במעמד רשמי (ממלכתי) ומשויך למנהל החינוך של עיריית ירושלים.
בשנים קודמות נרשמו ציוני מיצ”ב משתנים: למשל, בשנת 2012 השיגו תלמידי אגרון ציונים מהגבוהים בארץ במדע וטכנולוגיה ואנגלית, בעוד שב-2016 ציוני מיצ”ב היו נמוכים מהממוצע הארצי. נתון הוותק של בית הספר (מעל 70 שנה) מציב אותו כאחד מבתי הספר היסודיים הוותיקים בירושלים.
לבית ספר אגרון מספר מגמות ותחומי התמחות ייחודיים המשולבים בתוכנית הלימודים. ראשית, מושם דגש רב על חינוך לקיימות וסביבה – התלמידים לומדים ומחוויים למידה חוץ-כיתתית בגינת ירק, ב”יער מאכל” ובחממה הבית-ספרית, בהנחיית מורה מומחה לקיימות. דרך פעילות זו מפתחים התלמידים קשר רגשי עם הטבע, מיומנויות גינון אקולוגי והבנה של אורח חיים מקיים.
בנוסף, לבית הספר תוכנית רובוטיקה מתקדמת הפועלת החל מגן חובה ועד כיתה ו’: בכל שכבת גיל נלמדת רובוטיקה בהתאמה לגיל התלמידים, תוך השתתפות בתוכניות הבינלאומיות של FIRST LEGO League. תלמידי אגרון רוכשים כישורי תכנון, בנייה ותכנות רובוטים, לצד ערכי עבודת צוות, חדשנות ומעורבות קהילתית.
בתחום האמנויות, בית הספר שם דגש במיוחד על חינוך מוזיקלי: פועלת תוכנית נגינה עשירה שבה תלמידים לומדים לנגן בכלי קשת (כגון כינור וצ’לו), בכלי נשיפה (חלילית, קלרינט, סקסופון) ובכלי הקשה (תופים, קסילופון). עוד משולבות בתוכנית שתי מקהלות – מקהלה צעירה לכיתות א’-ב’ ומקהלה בוגרת לכיתות ג’-ו’ – וכן לימוד שפות זרות דרך שיר וריקוד, למשל לימוד מילים באנגלית ובספרדית באמצעות מוזיקה. שילוב תחומי הקיימות, המדעים והאמנויות בתוכנית הלימודים הופך את אגרון לבית ספר רב-תחומי המטפח כישורים מגוונים אצל תלמידיו.
בית ספר אגרון מפעיל שורה של תוכניות העשרה ויוזמות חינוכיות ייחודיות. בתחום הקיימות פועלת “סיירת ירוקה” – קבוצת מנהיגות תלמידים רב-גילאית המקדמת נושאים ירוקים בבית הספר, ומעצימה את תחושת האחריות הסביבתית של המשתתפים.
בתחום המדעים, בית הספר משתתף בפרויקטים של שיתוף פעולה בין-מגזרי: כך למשל תלמידי אגרון בכיתות ה’-ו’ משתתפים בחוג מדע בשיתוף מוזיאון המדע, יחד עם תלמידים מבית ספר בשכונת שועפט, במסגרתו נערכים מפגשים משותפים (גם בלמידה מרחוק) לפיתוח חשיבה מדעית וטכנולוגית. בתחום התרבותי-אמנותי, תלמידי אגרון מנגנים ושרים באירועים בית-ספריים וקהילתיים שונים.
ההרכבים המוזיקליים של בית הספר הופיעו בטקסים עירוניים כמו טקס ערב יום העצמאות בפארק דניה, ואף השתתפו בכנס ארצי בהיכל התרבות בתל אביב לצד התזמורת הפילהרמונית הישראלית. בית הספר גם מארגן ומארח פעילויות כמו כנס מקהלות עירוני ותחרויות רובוטיקה. כל אלה מעניקים לתלמידים הזדמנות להתנסות בתחומי עניין מגוונים מעבר לתוכנית הלימודים הרגילה, ומעשירים את חוויית הלמידה שלהם.
במהלך השנים זכה בית ספר אגרון להישגים והוקרה בתחומים שונים. בתחום המדע והטכנולוגיה, נבחרת הרובוטיקה של תלמידי כיתה ו’ זכתה בפרס השופטים על השתתפותה בתחרות robotics ארצית, הישג המעיד על מקצועיותם והתמדתם של התלמידים בתחום זה.
בתחום המוזיקה והאמנויות, כאמור, הרכב הנגנים של בית הספר הוזמן להופיע יחד עם התזמורת הפילהרמונית – הישג יוצא דופן לבית ספר יסודי המעיד על הרמה הגבוהה של תוכנית המוזיקה באגרון. בנוסף, המוסד ומוריו זכו להערכה במישור העירוני: בית הספר נמנה על בתי הספר הייחודיים של ירושלים בזכות חדשנותו הפדגוגית, ומורים מבית הספר (ובהם מנהלת המוסד) היו בין המועמדים והזוכים לפרסי הצטיינות של מנהל החינוך הירושלמי על עשייה חינוכית יוצאת דופן. הישגים אלו, לצד הצלחות אישיות של תלמידים בתחומי ספורט, אמנות ופעילות חברתית, מציבים את אגרון כמוסד מוביל ומוערך בקהילת החינוך בירושלים.
"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."