לוגו מדרגות

בית ספר אופק למחוננים – ירושלים

המרכז המחוזי של ירושלים לתלמידים מחוננים ומצטיינים בגילאי בית הספר היסודי וחטיבת הביניים​

אופק בית ספר למחוננים ומצטיינים

“אופק” הוא המרכז המחוזי של ירושלים לתלמידים מחוננים ומצטיינים בגילאי בית הספר היסודי וחטיבת הביניים​. המרכז פועל כמוסד על-אזורי יחיד במחוז ירושלים לתלמידים אלו​. תלמידים שעברו את מבחני האיתור הארציים של משרד החינוך (בדרך כלל בכיתה ב’ או ג’) מוזמנים ללימודים ב”אופק” החל מכיתה ג’ ואילך​.

בית הספר הוקם על מנת לספק סביבת לימודים והעשרה ייחודית המותאמת לצרכיהם של ילדים בעלי כישורים ויכולת למידה גבוהים במיוחד. בהתאם לחזונו, “אופק” משמש “מקום למחשבה” – סביבה המעודדת למידה מעמיקה, יצירתיות וחדשנות בקרב תלמידיו​.

מבנה הלימודים

מבנה הלימודים ב”אופק” שונה מבתי ספר רגילים: התלמידים ממשיכים להיות רשומים בבתי הספר הרגילים שלהם, ומגיעים ליום לימודים מרוכז ב”אופק” פעם בשבוע​. בית הספר פועל חמישה ימים בשבוע (א’–ה’), ובכל יום לומדת קבוצת גיל אחרת, כך שבמהלך השבוע מקבל כל שכבת גיל יום העשרה מלא במרכז​.

מתכונת זו מאפשרת לתלמידים המחוננים מרחבי העיר להיפגש יחד ללמידה מתקדמת, ובמקביל להישאר משולבים בחברת בני גילם בבתי ספר רגילים. בית הספר עצמו מהווה עוגן קהילתי גם עבור תושבי הסביבה – למשל, בשכונת רמות (מיקום המרכז ההיסטורי) ניצל המוסד לקידום תוכניות מצוינות קהילתיות​.

נתונים

ב”אופק” לומדים מאות תלמידים מכל רחבי ירושלים. נכון לשנת 2018, למדו במרכז כ-730 תלמידים מחוננים בסך הכל, מספר שהפך את “אופק” למרכז המחוננים הגדול ביותר בארץ. המוסד פועל תחת הזרם הממלכתי והוא בית ספר רשמי של עיריית ירושלים (סמל מוסד 112409). התלמידים מגיעים מכל המגזרים בחינוך העברי – הן מהחינוך הממלכתי הכללי והן מהחינוך הממלכתי-דתי – ובשנים האחרונות נרשמה מגמת גידול עקבית במספרם. תלמידי “אופק” הם בכיתות ג’–ו’ וכן חטיבת ביניים (ז’–ט’).

רובם המכריע מתגוררים ברחבי ירושלים (רבים מהם משכונות מרכז ודרום העיר), אם כי ישנם גם מספר תלמידים המגיעים מיישובי הסביבה. צוות בית הספר כולל מורים ואנשי חינוך המתמחים בעבודה עם מחוננים. לפי נתוני משרד החינוך, “אופק” מופעל ונמצא במבנה לימודים ייעודי ומשופץ, המותאם להיקף הפעילות הרחב שלו.

משרד החינוך ומנהל החינוך הירושלמי מציינים את “אופק” כדוגמה למגמת ההשקעה והטיפוח של מצוינות בעיר. בית הספר נמצא תחת פיקוח האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, ופועל בתיאום עם מנח”י (מנהל החינוך ירושלים) ועיריית ירושלים.

תוכנית הלימודים וההעשרה

באופק לא לומדים לפי תוכנית לימודים רגילה של משרד החינוך, אלא בתוכנית ייחודית רב-תחומית שנבנתה עבור תלמידים מחוננים. יום הלימודים כולל קורסי העשרה מגוונים בתחומי ידע שאינם נלמדים בבתי הספר הרגילים. תלמידי אופק בוחנים נושאים מתקדמים במדעים מדויקים, במדעי החיים, במדעי הרוח והחברה, בטכנולוגיה ואומנויות, תוך דגש על פיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית.

למשל, מוצעים קורסים בנושאי מחקר מדעי, רובוטיקה וטכנולוגיה, פילוסופיה, כתיבה יצירתית, אמנות, מוזיקה ועוד – בהתאם לתחומי העניין והכשרון של התלמידים. שיטות ההוראה ב”אופק” שמות דגש על למידה חווייתית ועל אינטראקציה קרובה בין המורים לתלמידים. גישת ההוראה מדגישה למידה רב-תחומית, עידוד סקרנות טבעית ופיתוח כישורי חקר וחדשנות. יחס התלמידים-מורים קטן יחסית, מה שמאפשר תשומת לב אישית לכל תלמיד.

כמו כן, התלמידים נפגשים עם בני גילם המחוננים מרחבי העיר, דבר המאפשר להם הזדמנות למפגש חברתי-אקדמי עם שווים להם ביכולותיהם. במקרים הצורך, “אופק” משתף פעולה עם בתי הספר הרגילים של התלמידים כדי להתאים את מערכת השעות, כך שהתלמידים לא יפספסו חומר קריטי בכיתה הרגילה שלהם במהלך יום ההעשרה בשבוע.

חטיבת הביניים

פעילות המרכז נמשכת גם בשנות חטיבת הביניים. תלמידים מחוננים בחט”ב (כיתות ז’–ט’) בירושלים שבחרו שלא ללמוד בכיתת מחוננים בית-ספרית, ממשיכים להגיע ל”אופק” יום בשבוע. במסגרת חטיבת הביניים של אופק, רמת הלימודים עולה ומותאמת לגיל המתבגרים: הקורסים הופכים מעמיקים ומתקדמים יותר, ונוספים תחומי ידע חדשים.

בין היתר, תלמידי החטיבה עוסקים בפרויקטים מחקריים מורכבים יותר, בפתרון בעיות אמתיות מעולם המדע והחברה, ובלימוד תכנים אקדמיים מוקדמים שמכינים אותם להמשך דרכם בתיכון ובאקדמיה. בירושלים פועלות גם כיתות מחוננים על-יסודיות (בתיכונים רגילים), כגון בתיכון ליד”ה ובאולפנת טליה, עבור תלמידים שעברו למסגרות אלה עם הגיעם לתיכון.

“אופק” עצמו אינו כולל תוכנית לתיכון, והתלמידים המחוננים מסיימים את לימודיהם במרכז בסוף כיתה ט’. חלק ניכר מבוגרי חטיבת הביניים של אופק ממשיכים לכיתות המחוננים בתיכונים המובילים בעיר, או משתלבים בתוכניות מצטיינים ארציות. עם זאת, “אופק” שומר על קשר עם בוגריו: פרויקט “מעבר לאופק” למשל מזמין בוגרים לשוב למרכז כמרצים אורחים ולחלוק מניסיונם עם התלמידים הצעירים.

פעילויות העשרה מיוחדות ופרויקטים

בנוסף לתוכנית הלימודים הסדירה בימי ההעשרה, “אופק” מציע מגוון פעילויות מיוחדות ופרויקטים שנועדו להעשיר את חוויית הלמידה. בבית הספר הוקמו מרחבי למידה ייחודיים, כגון מעבדה מדעית, חממת מחקר לגינון אקולוגי שבה התלמידים מטפחים צמחים לצורכי מחקר, וכן אולפן הקלטות מקצועי המאפשר לילדים להתנסות ביצירה מוזיקלית והפקת פודקאסטים.

מתקנים אלו, שנוספו בשנים האחרונות במסגרת שיפוץ מקיף של המבנה, נועדו לאפשר לתלמידים לממש רעיונות חדשניים וללמוד באופן התנסותי. בית הספר מארגן גם ימי שיא וסדנאות בנושאים שונים, בהם נפגשים תלמידים, הורים ומורים לפעילות משותפת. לדוגמה, פועל מסלול תורני ייחודי עבור תלמידים דתיים המעוניינים בשילוב תכנים מהעולם היהודי, ובסוף השנה נערך יום לימוד משותף להורים ולילדים במסגרת זו.

כמו כן, מתקיימים פרויקטים בין-תחומיים שבהם קבוצות תלמידים מכיתות שונות יוצרות יחד – כגון פרויקט יזמות טכנולוגית, פרויקט אמנות מדעית, ותחרויות חשיבה. התלמידים של אופק משתתפים לעיתים גם באולימפיאדות מדעיות ופרויקטים ארציים למצטיינים, ומביאים לידי ביטוי את כישוריהם שפותחו במרכז.

פעילות קיץ: מדי שנה בחודשי הקיץ פועל ב”אופק” מחנה קיץ ייעודי לתלמידים מחוננים ומצטיינים מכל ירושלים. קייטנת הקיץ נוסדה בבית הספר “אופק” לפני למעלה משני עשורים, במטרה לתת מענה לימודי וחברתי גם במהלך החופש הגדול. התוכנית, המופעלת כיום על ידי חברת “מדע וחשיבה” בשיתוף עיריית ירושלים, כוללת קורסי העשרה חווייתיים לתלמידים העולים לכיתות ג’–ט’.

לאורך השנים זכתה קייטנה זו להצלחה רבה והיא ממשיכה להתרחב. במסגרת המחנה מתקיימות פעילויות כמו ניסויים מדעיים, סיורים לימודיים, אתגרי מחשבה, וסדנאות בתחומים ייחודיים – באווירה בלתי פורמלית ומהנה של חופשה. פעילות הקיץ מאפשרת לתלמידי אופק ושוחרי דעת נוספים להמשיך לאתגר את עצמם אינטלקטואלית גם מעבר לשנת הלימודים הרגילה.

פרסים והישגים לימודיים

בית הספר “אופק” נמנה עם המוסדות המובילים בארץ בתחום טיפוח המחוננים, וזכה להכרה ולהוקרה מצד גורמי חינוך רשמיים. מנהל מחוז ירושלים במשרד החינוך ציין את אופק ואת המסגרות הדומות לו כחלק ממגמת עלייה מתמדת במצוינות החינוכית בירושלים, והתחייב להמשך השקעה בטיפוח כשרונות צעירים בעיר.

גודלו של המרכז מהווה הישג בפני עצמו – “אופק” הוא כיום מרכז המחוננים הגדול בישראל, ומהווה מודל לחיקוי עבור רשויות אחרות. הצלחתו ניכרת גם במספר בוגריו שהמשיכו לתפקידי מפתח בתחומי המדע, הטכנולוגיה והאמנויות: רבים מבין תלמידיו לשעבר השתלבו בתוכניות יוקרתיות בתיכון (כגון כיתות מחוננים מובילות) ובהמשך זכו בפרסים ארציים ובינלאומיים בתחומי המדעים, המתמטיקה והמחשבים (לדוגמה, אולימפיאדות נוער), אם כי הישגים אלה נרשמים על שם מוסדות ההמשך שלהם.

לאורך השנים השתתפו תלמידי “אופק” במיזמים עירוניים וארציים המציגים את עבודותיהם. בית הספר עצמו קיבל תעודות הוקרה על תרומתו לטיפוח המצוינות בירושלים. ההשפעה החינוכית של “אופק” ניכרת בכך שכמה מיוזמות שפותחו בו אומצו במסגרות חינוכיות אחרות.

למשל, פרויקט גינון אקולוגי לימודי והקמת אולפן תקשורת חינוכי בבתי ספר – רעיונות ש”אופק” היה חלוץ בהם – מיושמים כיום גם בבתי ספר נוספים בעיר. חשוב לציין כי בחודש ספטמבר 2022 עלה בית הספר לכותרות בעקבות החלטה לשבץ כיתה נפרדת לתלמידים דתיים בתוך “אופק”.

מהלך זה נבע מלחץ של חלק מההורים הדתיים שביקשו מסגרת נפרדת המותאמת לאורח חייהם. משרד החינוך אפשר פתיחת כיתה אחת כזו בפיילוט, בצד שאר הכיתות המעורבות, בנימוק שיש לספק מענה מתאים לאוכלוסיות שונות. החלטה זו עוררה דיון ציבורי ער, כאשר יש שתמכו במהלך מטעמי רגישות תרבותית, ואחרים הסתייגו ממנו מחשש לפגיעה בעקרון האינטגרציה.

נכון להיום, הפיילוט פועל בהיקף מצומצם, ובית הספר ממשיך להתחייב למתן הזדמנויות שוות לכל תלמידיו “מבלי לפגוע באמונתם ורצונם” של אף מגזר. כמו כן, בשנת 2021 נדרשה הנהלת “אופק” להיאבק על מיקומו הגאוגרפי של המרכז. עיריית ירושלים שקלה להעביר את פעילות בית הספר משכונת רמות (בצפון העיר) לשכונת גוננים (בדרום-מרכז העיר), בשל צורך לפנות מבנה עבור בית ספר אחר בשכונת רמות.

הנהלת “אופק” וההורים הביעו חשש מפגיעה ביציבות המוסד, במיוחד לאחר השקעה של מיליוני שקלים בהתאמת המבנה ברמות לצרכי המחוננים. משרד החינוך תמך בעמדת בית הספר, ובסופו של דבר הוחלט כי המעבר (אם יבוצע) יעשה בתיאום מלא ותוך הבטחת תנאים שווי ערך לתלמידים. נכון לשנת 2025, “אופק” מוסיף לפעול במבנה המותאם ברמות, כשהעירייה ומשרד החינוך פועלים למציאת פתרונות ארוכי טווח שיאזנו

בין צורכי כל המוסדות החינוכיים המעורבים. על אף האתגרים, “אופק” ממשיך להתבלט כהצלחה חינוכית. הוא מדגים כיצד מסגרת ייעודית למחוננים יכולה להצמיח דור תלמידים סקרנים, יצירתיים ובעלי ידע נרחב, ולהוביל את מערכת החינוך העירונית להישגים מרשימים. הצלחתו נמדדת לא רק במספרי התלמידים, אלא גם באיכות התוצרים – תלמידים חדורי מוטיבציה, אוהבי למידה ובעלי יכולת לחשיבה מקורית, הממצים את הפוטנציאל הגבוה הגלום בהם.

פרטי יצירת קשר

שם המוסד: בית ספר “אופק” – המרכז למחוננים ומצטיינים בירושלים
כתובת: רחוב צונדק 26, ירושלים 97231 (שכונת רמות)
טלפון: 02-5714044 (משרד בית הספר)
דוא”ל: of****************@gm***.com (דוא”ל מנהלת המרכז)
מנהלת בית הספר: גב’ רחלי יצחק – נמנית על צוות “אופק” מאז הקמתו וכיום מובילה את המוסד.

ניתן לפנות אל ההנהלה בטלפון או בדוא”ל הנ”ל לקבלת מידע נוסף או לתיאום ביקור. יש לציין כי ההרשמה לתוכניות המחוננים מתבצעת דרך משרד החינוך, לאחר שלב מבחני האיתור הארציים בכיתה ב’–ג’. פרטים על תהליך האיתור, הזכאות והתוכניות השונות מפורסמים באתר משרד החינוך ובפורטל ההורים למחוננים.

זה המוסד שלכם? ניתן לעדכן פרטים ולהוסיף תמונות לדף - ללא תשלום.

תוכל/י לפנות אלינו בטופס הבא ונשמח לעזור:

לקוחות ממליצים

אני מנהל מוסדות חינוך מזה 25 שנה. הגעתי לאיציק לאחר שעבדתי עם מספר חברות פרסום אחרות, ואני שמח על כך. יכולותיו והבנתו בתחום הדיגיטל, הובילו לקפיצת מדרגה מבחינת מספר הנרשמים לכפר. אנו עובדים עמו בהצלחה יותר מ- 10 שנים, והוא תמיד היה קשוב לצרכינו ועשה מעל ומעבר.
ד"ר חזי יוסף
מנהל כפר הנוער כנות
הגעתי לאיציק בשנת 2012,. המיזם החינוכי-עסקי שלי היה אז בחיתוליו ונזקקתי למומחה בשיווק דיגיטלי. התוצאה הייתה עבודה משותפת, בת 12 שנה, שהניבה הישגים פנטסטיים. למעשה כל העבודה שלי היום מבוססת על העבודה שאיציק עשה ועושה. בלעדיו לא הייתי במקום שבו אני נמצא היום כלכלית.
אורי מלמד
מנכ"ל 3Walls - חדרי למידה אימרסיביים

"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."

פרופ' ג'ון דיואי

פילוסוף, פסיכולוג, ואיש חינוך אמריקאי

Scroll to Top
Skip to content