לוגו מדרגות

פרסום לבתי ספר

הקונפליקט של מנהלי בתי הספר

מסרים שיווקיים והחזון החינוכי

כלי מרכזי וחיוני בגיוס תלמידים

פרסום בתי ספר באינטרנט הפך בעידן הדיגיטלי של היום, לכלי מרכזי וחיוני בגיוס תלמידים חדשים ושימור הקיימים. השיווק המסורתי, מפה לאוזן ו/או בעיתונות הכתובה, אינו מספיק במקרים רבים והמעבר לפרסום דיגיטלי מאפשר לבתי ספר להגיע לקהל רחב ומגוון יותר, בעזרת כלים ופלטפורמות חדשניות.

במדריך זה נסקור בפניכם את ההבדלים בין השיווק המסורתי לשיווק הדיגיטלי, נבחן את הפלטפורמות השונות הזמינות לפרסום בתי ספר באינטרנט, נדון ביתרונות והחסרונות של כל אחת מהן, ונבין כיצד לבנות מסרים שיווקיים נכונים בהתאם לחזון החינוכי ותוך יצירת בידול מבתי ספר מתחרים.

בנוסף, נתייחס להגדרת תכנית, מטרות ויעדים לפרסום, להבנת קהל היעד ולחשיבות השמירה על קשר עם בוגרי בית הספר.

הקונפליקט של מנהלי בתי הספר

ראשית, נבקש להתייחס לקושי נפוץ שבו נתקלנו בפגישות עם מנהלי בתי ספר רבים. מנהלי בתי ספר רבים מכירים בחשיבות הפרסום לבתי הספר, אך נתקלים בקשיים בביצוע נכון של המשימה. כאשר לכך מתווסף קושי נפשי מעצם ההתעסקות בצד השיווקי או המכירתי של התפקיד, ותוך העדפה ברורה להתמקד בעשייה החינוכית.

כך, מנהלים רבים מוצאים את עצמם בקונפליקט פנימי: מצד אחד הם מבינים את החשיבות של פעולות השיווק, אך מצד שני מתקשים או אינם אוהבים לעסוק בכך. חלקם חוששים שאינם מספיק מיומנים או חשים חוסר נוחות מכל ההתעסקות בנושא. הם מקווים בסתר ליבם שאנשים יגלו את בית הספר שלהם, את ערכיו ואת פעילויותיו היוצאות דופן ללא צורך בהתעסקות בשיווק.

אם אתם מנהלי בית ספר או ממלאים תפקיד בבית הספר ומזדהים עם הקשיים הללו, המדריך הבא יעזור לכם בצעדיכם הראשונים לשיווק נכון של בית הספר מבלי לפגוע בערכיותו.

שיווק מוסדות חינוך הפך בשנים האחרונות לנושא מרכזי במערכת החינוך. בתחילת הדברים חשוב להבין ולהפנים ששיווק מוסדות חינוך הוא חלק טבעי מהתהליכים והשינויים שעוברת מערכת החינוך, תהליך שצפוי להתגבר בשנים הקרובות.

למרות גודלה של העשייה החינוכית והפרויקטים הערכיים-תורניים המתקיימים בבית הספר, יש צורך להקדיש זמן, מחשבה ומשאבים לקידום בית הספר בקרב הקהילה ובקרב בעלי העניין החיוניים להצלחתו.

פרסום מסורתי לעומת שיווק דיגיטלי

לדוגמה, בית ספר תיכון בירושלים השקיע עשרות אלפי שקלים בפרסום בעיתונות המקומית ובתחנות רדיו מקומיות. המודעות היו מתפרסמות בסופי השבוע, תוך תקווה שהורים ותלמידים פוטנציאליים ייתקלו בהן במהלך קריאת העיתון.

התוצאות היו תלויות ברמת החשיפה לקהל היעד הספציפי, שלא בהכרח ניזון מאותן פלטפורמות. כמו כן לא תמיד ניתן היה למדוד את השפעת הקמפיין בצורה מדויקת.

לעומת זאת, השיווק הדיגיטלי מאפשר לבתי ספר לנצל את הכוח של האינטרנט והמדיה החברתית כדי להגיע לקהלים רחבים יותר, מגוונים יותר ומדוייקים יותר. השיווק הדיגיטלי מאפשר גמישות גבוהה יותר, מדידה מדויקת של תוצאות הקמפיינים, והתאמה אישית של המסרים השיווקיים לכל קהל יעד באופן שונה.

הפלטפורמות הקיימות לפרסום בית ספר באינטרנט

מדיה חברתית

פייסבוק: פלטפורמה רחבה המאפשרת לפרסם תכנים ממוקדים לקהלים מפולחים לפי גיל, מיקום גיאוגרפי, תחומי עניין ועוד. ניתן ליצור דפים עסקיים, לפרסם פוסטים ותמונות, ולקיים אינטראקציה ישירה עם הורים ותלמידים.

אינסטגרם: פלטפורמת שיתוף תמונות וסרטונים שמתאימה להצגת חוויות, פעילויות ואירועים בבית הספר בצורה ויזואלית ואטרקטיבית. שימוש בסטוריז וב-Reels יכול להוסיף מימד דינמי לפרסום.

טיקטוק: פלטפורמה פופולרית בקרב צעירים, המאפשרת ליצור תוכן יצירתי ומעניין שמדבר בשפתם של התלמידים הפוטנציאליים.

גוגל אדס

מערכת הפרסום של גוגל המאפשרת לפרסם מודעות המופיעות בהתאם לביטוי שהקליד הגולש בתיבת החיפוש של גוגל ובאתרים שותפים. בעזרת כלים כמו Google Search Ads ו-Google Display Network, ניתן להגיע לקהלים מגוונים ולמקם את המודעות באופן אסטרטגי לפי מילות מפתח ורלוונטיות.

אימייל מרקטינג

שליחת ניוזלטרים ועדכונים ישירות לתיבת הדוא”ל של הורים ותלמידים פוטנציאליים. ניתן לשלוח מידע על תכניות לימוד חדשות, אירועים פתוחים, הישגי תלמידים ועוד. שימוש בכלים כמו Mailchimp או Constant Contact מאפשר ניהול רשימות תפוצה ומדידת ביצועים.

קידום אורגני (SEO)

אופטימיזציה למנועי חיפוש לצורך שיפור הדירוג של אתר בית הספר בתוצאות החיפוש האורגניות. מדובר בתהליך ארוך טווח שבמהלכו נעשה שימוש בכתיבת תכנים איכותיים, אופטימיזציה של מילות מפתח ובניית קישורים, ניתן לשפר את נראות האתר במנועי החיפוש ולהביא תנועה איכותית.

אתר אינטרנט

אתר מקצועי ומרשים שמשקף את ערכי בית הספר ומספק מידע מקיף להורים ולתלמידים פוטנציאליים. אתר צריך לכלול מידע על תוכניות לימוד, צוות הוראה, לוח זמנים, דרכי יצירת קשר ועוד. חשוב לדאוג לחוויית משתמש טובה ולנגישות מידע.

וובינרים ואירועים אונליין

קיום סדנאות והרצאות מקוונות להורים ותלמידים פוטנציאליים. ניתן לקיים מפגשי הכרות, סיורים וירטואליים, סדנאות מקצועיות ועוד. פלטפורמות כמו Zoom או Microsoft Teams מאפשרות ניהול קל ונוח של אירועים מקוונים.

היתרונות והחסרונות של כל פלטפורמה

מדיה חברתית

יתרונות: חשיפה רחבה, אינטראקציה ישירה עם הקהילה, גמישות בתכנים.
חסרונות: דורש ניהול מתמיד ותחזוקה, ולעצים התמודדות עם תגובות שליליות.

דוגמה: בית ספר יסודי בתל אביב משתמש בפייסבוק כדי לשתף תמונות וסרטונים מפעילויות שונות, מקיים תחרויות נושאות פרסים לתלמידים, ומשתף סיפורים מעוררי השראה על הישגי תלמידים. כל זאת עוזר לבנות קהילה פעילה ומעורבת ומציג תמונה של בית ספר דינמי ופעיל כלפיי תלמידים פוטנציאלים.

גוגל אדס

יתרונות: חשיפה ממוקדת, תוצאות מידיות, אפשרות למדידת אפקטיביות תוך שיפור מתמיד.
חסרונות: עלויות גבוהות, לעתים תחרות גבוהה.

דוגמה: בית ספר טכנולוגי בחיפה משתמש ב-Google Search Ads כדי לפרסם את תכניות ההכשרה המקצועיות שלו. בעזרת מודעות ממוקדות לפי מילות מפתח כמו “מגמת מכטרוניקה בחיפה” או “תיכון טכנולוגי”, הם מצליחים למשוך תלמידים פוטנציאליים המחפשים הכשרה מקצועית.

אימייל מרקטינג

יתרונות: תקשורת ישירה ואישית, עלויות נמוכות יחסית, אפשרות לפילוח קהלים.
חסרונות: תלות ברשימות תפוצה איכותיות, סיכון לספאם.

דוגמה: תיכון ברמת גן שולח ניוזלטר חודשי להורים עם עדכונים על פעילויות, אירועים והישגי תלמידים. הם משתמשים ב-Mailchimp כדי לנהל את רשימות התפוצה ולמדוד את מידת המעורבות של הנמענים.

קידום אורגני (SEO)

יתרונות: שיפור הדירוג האורגני לאורך זמן, תנועה איכותית לאתר, פחות צורך להשקיע בקמפיינים ממומנים.
חסרונות: תהליך ארוך ומורכב, תלות בשינויים אלגוריתמיים של גוגל.

דוגמה: בית ספר במודיעין משקיע בתכנים איכותיים בבלוג הבית ספרי, הכוללים מאמרים על שיטות לימוד מתקדמות, סיפורי הצלחה של תלמידים ועוד. בנוסף, הם מקפידים על אופטימיזציה של האתר למילות מפתח רלוונטיות, ובניית קישורים מאתרים רלוונטיים, מה שמשפר את דירוג האתר בתוצאות החיפוש בגוגל.

אתר אינטרנט

יתרונות: מקור מידע מרכזי, משקף את ערכי בית הספר, זמין 24/7.
חסרונות: עלויות פיתוח ותחזוקה, דורש עדכונים שוטפים.

דוגמה: בית ספר בינלאומי בהרצליה מחזיק אתר משוכלל הכולל מידע מפורט על תכניות הלימוד, צוות המורים, פעילויות חוץ-לימודיות, וכן אפשרות להרשמה מקוונת. האתר מעוצב בצורה מודרנית ונגישה, ומקבל תנועה גבוהה מתלמידים והורים מחו”ל.

וובינרים ואירועים אונליין

יתרונות: אפשרות לאינטראקציה ישירה, חשיפה רחבה ללא מגבלות גיאוגרפיות.
חסרונות: תלות בטכנולוגיה, צורך בהפקה מקצועית.

דוגמה: בית ספר במרכז הארץ מקיים סדנאות אונליין להורים ותלמידים, כמו סדנאות היכרות עם צוות המורים, סדנאות למידה מרחוק וסיורים וירטואליים במתקני בית הספר. כל אלו מאפשרים לתלמידים והורים להכיר את בית הספר בצורה מקיפה ונוחה.

מסרים שיווקיים, חזון חינוכי ובידול

בעת בניית מסרים שיווקיים לבתי ספר, חשוב להדגיש את הייחודיות של המוסד החינוכי, תוך שמירה על החזון החינוכי שלו. המסרים צריכים לשקף את הערכים והחזון של בית הספר, תוך יצירת בידול ברור מבתי ספר מתחרים.

יש להדגיש את היתרונות הייחודיים של בית הספר, כמו תוכניות לימוד מיוחדות, סגל הוראה איכותי, פעילויות חוץ-לימודיות מרתקות, והישגים יוצאי דופן של תלמידים ובוגרים.

לדוגמה, בית ספר המתמחה בלימודי מדעים יכול להדגיש את מעבדות המחקר המתקדמות שלו, את שיתופי הפעולה עם אוניברסיטאות מובילות, ואת ההישגים של תלמידים בתחרויות מדע בינלאומיות. זה יוצר תדמית של מוסד חינוכי יוקרתי ומתקדם, אשר מתאים לתלמידים השואפים למצוינות בתחום המדעים.

הגדרת תכנית, מטרות ויעדים

כדי להבטיח הצלחה בפרסום הדיגיטלי, יש להגדיר תכנית פעולה מסודרת הכוללת מטרות ויעדים ברורים.

המטרות יכולות לכלול את הגדלת מספר הנרשמים, שיפור הדירוג של אתר בית הספר במנועי החיפוש, הגדלת המעורבות במדיה החברתית ועוד. יש לקבוע יעדים כמותיים ומדידים, ולהתאים את התכנים והקמפיינים בהתאם לכך.

לדוגמה, בית ספר יסודי בחיפה יכול להגדיר כמטרה להגדיל את מספר הנרשמים לכיתות א’ ב-20% בשנה הקרובה. לשם כך, הם יגדירו יעדים מדידים כמו הגדלת מספר המבקרים באתר, הגדלת מספר הפניות מאתר הבית ומהמדיה החברתית, והגברת המעורבות בפוסטים בפייסבוק ואינסטגרם.

הבנת קהל היעד לפרסום ומאפייניו

כדי לפרסם בית ספר באינטרנט בצורה אפקטיבית, יש תחילה להבין את קהל היעד ומאפייניו. יש לערוך מחקר מעמיק על הקהל, להבין את צרכיו, העדפותיו וחששותיו, ולהתאים את המסרים השיווקיים בהתאם. חשוב לפלח את הקהל לפי פרמטרים כמו גיל, מיקום גיאוגרפי, תחומי עניין ועוד.

לדוגמה, אם בית הספר ממוקם באזור פרברי עם אוכלוסייה צעירה ומשפחות עם ילדים קטנים, יש להתמקד במסרים המדגישים את הערכים הקהילתיים, החינוך האיכותי, והפעילויות החוץ-לימודיות העשירות. חשוב לשקף את התמיכה והיחס האישי שכל תלמיד מקבל, ולספק דוגמאות וסיפורים אישיים של תלמידים והורים מרוצים.

שמירה על קשר עם בוגרי בית הספר

שמירה על קשר עם בוגרי בית הספר היא מרכיב חשוב בשיווק המוסד החינוכי. הבוגרים יכולים לשמש כשגרירים נאמנים של בית הספר, ולהפיץ את הבשורה על יתרונותיו להורים ולתלמידים פוטנציאליים.

יש לשמור על קשר עם הבוגרים באמצעות רשתות חברתיות, ניוזלטרים ואירועים מיוחדים, ולעודד אותם לקחת חלק בפעילויות בית הספר ובקידום שמו הטוב.

לדוגמה, תיכון יוקרתי בירושלים מקיים אירועים שנתיים לבוגרים, מזמין אותם להשתתף בהרצאות ובפאנלים מקצועיים, ומעודד אותם לספר על חוויותיהם בלימודים ובהמשך דרכם המקצועית. כל זאת תורם לחיזוק הקשר עם הבוגרים ולביסוס תדמית חיובית של בית הספר.

סיכום

במאמר זה סקרנו את החשיבות של פרסום בתי ספר באינטרנט, והשווינו בין השיווק המסורתי לשיווק הדיגיטלי. בדקנו את הפלטפורמות השונות הזמינות לפרסום, ודנו ביתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.

הבנו כיצד לבנות מסרים שיווקיים נכונים לפי החזון החינוכי ותוך בידול מבתי ספר מתחרים. בנוסף, הדגשנו את הצורך בהגדרת תכנית פעולה מסודרת, הבנת קהל היעד, ושמירה על קשר עם בוגרי בית הספר.

המעבר לשיווק דיגיטלי מאפשר לבתי ספר לנצל את הכוח של האינטרנט והמדיה החברתית כדי להגיע לקהלים רחבים ומגוונים יותר, ולמדוד את האפקטיביות של הקמפיינים בצורה מדויקת.

באמצעות שימוש נכון בפלטפורמות הדיגיטליות, ניתן להשיג תוצאות מרשימות ולחזק את מעמדם של בתי הספר במרחב החינוכי.

ניתן לפנות אלינו בטופס הבא:

לקוחות ממליצים

הגעתי לאיציק לאחר שעבדתי עם מספר חברות פרסום אחרות, ואני שמח על כך. יכולותיו והבנתו בתחום הדיגיטל, הובילו לקפיצת מדרגה מבחינת מספר הנרשמים לכפר. אנו עובדים עמו בהצלחה יותר מ- 10 שנים, והוא תמיד היה קשוב לצרכינו ועשה מעל ומעבר. ראייתו השיווקית הממוקדת, איכות עבודתו ומסירותו יביאו תועלת לכל מוסד חינוכי שיבחר לעבוד איתו.
ד"ר חזי יוסף
מנהל כפר הנוער כנות
הגעתי לאיציק בשנת 2012,. המיזם החינוכי-עסקי שלי היה אז בחיתוליו ונזקקתי למומחה בשיווק דיגיטלי. התוצאה הייתה עבודה משותפת, בת 12 שנה, שהניבה הישגים פנטסטיים. למעשה כל העבודה שלי היום מבוססת על העבודה שאיציק עשה ועושה לי לאורך השנים. בלעדיו לא הייתי במקום שבו אני נמצא היום כלכלית.
אורי מלמד
מנכ"ל 3Walls - חדרי למידה אימרסיביים

"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."

פרופ' ג'ון דיואי

פילוסוף, פסיכולוג, ואיש חינוך אמריקאי

Scroll to Top
Skip to content