תיכון עיוני לשילוב אמנויות
בית הספר ליפתא נוסד בשנת 1971 על ידי עמותה של הורים שעלו לישראל מארצות דוברות אנגלית, שהתבססו על גישת חינוך פתוחה. בראשית דרכו שכן בית הספר בכפר הנטוש ליפתא בכניסה לירושלים, ומכאן שמו. עם השנים עבר המוסד לשכונת המושבה הגרמנית בעיר, תוך שמירה על אופיו הייחודי כמסגרת חינוכית קטנה, שמהווה חלופה לבתי הספר הגדולים.
בביה”ס התיכון ליפתא לומדים כ־45 תלמידים מכיתות י ועד י”ב. אוכלוסיית התלמידים הטרוגנית, וכוללת בני נוער מכל שכבות החברה בירושלים וסביבתה. כולם בעלי יכולת לימודית-עיונית תקינה, אך רבים מהם התקשו להסתגל למסגרות גדולות או נשרו מהן בשל קשיים רגשיים, חברתיים, משפחתיים, או בשל חוסר מענה ללקויות למידה.
מטרתו של בית הספר היא לספק מסגרת קטנה ותומכת, שבאמצעותה יוכלו התלמידים לממש את יכולותיהם ולחזור למסלול לימודי רגיל ככל האפשר.
עם התרחבות אוכלוסיית התלמידים וזיהוי הקשיים העומדים בפניהם, פיתח צוות בית הספר, בהובלתה של חנה גודוביץ, גישה חינוכית-טיפולית ייחודית. גישה זו מבוססת על עבודה אישית וצמודה עם כל תלמיד, תוך מתן מענה לקשייו הרגשיים, החברתיים והלימודיים.
בבית הספר לומדים בקבוצות רב-גילאיות קטנות המונות כעשרה תלמידים, מה שמאפשר מתן תשומת לב רבה ועידוד תחושת שייכות בין התלמידים לבין המורים.
בית הספר ליפתא מוגדר כתיכון עיוני, אך מעניק מקום נרחב ללימודי אמנות. התפיסה העומדת מאחורי שילוב האמנויות היא שהיצירה האמנותית מעניקה לתלמידים אפשרות להצליח, לגלות את כישוריהם, ולהתמודד טוב יותר עם אתגרים רגשיים או חברתיים.
כל תלמיד בבית הספר מקבל מערכת לימודים אישית המותאמת לרמתו וליכולותיו, ומשלבת לימודים עיוניים ואומנותיים. נוסף על כך, במסגרת שיעורי האמנות מתקיימים תהליכי למידה ויצירה המסייעים לתלמידים לבטא את עצמם באופן חופשי ומבוקר.
מתוך ההכרה בצורכי התלמידים ובמגוון הקשיים שהם חווים, הוקם בבית הספר מרכז למידה יומי, הפועל בתוך שעות הלימודים. במרכז זה מגישים לתלמידים סיוע בהכנת שיעורי בית, מבצעים העשרות לימודיות ומכינים לבחינות ובגרויות.
מורים מבית הספר וכן סטודנטים מלווים את התלמידים באופן אישי, ומנחים אותם להעמקה, לתרגול ולהשלמת פערים לימודיים. נוסף לכך, עומדת לרשות התלמידים מורה להוראה מתקנת, המעניקה שיעורים פרטניים לתלמידים הזקוקים לכך.
לאורך השנים התגבשה בבית הספר ליפתא מסורת של הצלחות, הבאה לידי ביטוי בהתקדמותם האישית של התלמידים ובהשתלבותם המחודשת במסלול לימודי רגיל. בשנת תשס”ב הוענק לחנה גודוביץ, יחד עם בית הספר, פרס החינוך מטעם מנהלת החינוך של עיריית ירושלים, כהוקרה על העבודה החינוכית-טיפולית הייחודית והתרומה המשמעותית לתלמידי העיר.
מרבית בוגרי בית הספר פונים עם סיום לימודיהם לשירות בצה”ל או להתנדבות במסגרת השירות הלאומי, עובדה המעידה על השתלבותם המוצלחת בחברה.
בית הספר ליפתא מהווה חלופה חשובה לתלמידים המחפשים סביבה קטנה ותומכת, כזו שתוכל להעניק להם אוזן קשבת, למידה אישית והעצמה רגשית. בזכות הגישה החינוכית-טיפולית והדגש על האמנויות, מצליח המוסד ליצור מרחב שבו בני הנוער מקבלים הזדמנות לממש את יכולותיהם, לחוות הצלחות ולהתגבר על קשיים שהפריעו להם במסגרת הלימודים הגדולה.
צוות המורים ממשיך לפתח כל העת תכניות חדשות ולשפר את הליווי האישי, כדי לוודא שהתלמידים יוכלו להצליח ולצאת לדרך עצמאית ובטוחה יותר בעתיד.
"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."