לוגו מדרגות

בית הספר קדמה, ירושלים

בית ספר תיכון על-אזורי אוטונומי, בשכונת הקטמונים

תיכון קדמה

בית הספר קדמה בירושלים הוקם בשנת 1994 מתוך רצון לייצר מסגרת חינוכית עיונית איכותית בשכונת הקטמונים, שנחשבת לפריפריה חברתית־כלכלית. הוא נוסד על ידי אנשי חינוך, הורים ופעילים חברתיים שביקשו ליצור מוסד שוויוני, המקדם ערכים דמוקרטיים וגאווה תרבותית.

מאז הקמתו, בית הספר שם דגש על חיזוק תחושת השייכות והזהות של התלמידים, ועל הכנתם לתעודת בגרות מלאה שתפתח בפניהם אפשרויות ללימודים גבוהים.

חיבור לקהילה ולמסורת

ייחודו של בית הספר טמון בחיבורו לקהילה ולמסורת התלמידים, כמו גם בגישה פדגוגית המתמקדת בהעצמה, בליווי קרוב, בסגירת פערים לימודיים ובטיפוח מוטיבציה. צורת הלמידה בבית הספר כוללת שילוב בין תחומי דעת וחיבור לעולמות התוכן הקרובים לחייהם של התלמידים והתלמידות.

עקרונות פדגוגיים ומודל המלווים  

המודל החינוכי הנקרא מודל המלווים הוא אחד מסימני ההיכר של קדמה. במסגרת מודל זה, כל כיתה מלווה על ידי שני אנשי צוות – מחנכים או מחנכות, המכונים “מלווים”, המלווים את התלמידים הן בצד הלימודי והן בצד החברתי והרגשי.

התפיסה ההוליסטית שעומדת בבסיס המודל מדגישה את החשיבות של ראייה כוללת של צורכי התלמידים, והדיאלוג המתמיד בין המורים, התלמידים וההורים. כך יכולים המלווים לזהות קשיים בשלבים מוקדמים, לחזק את תחושת המסוגלות, ולבנות יחד עם התלמידים תהליך למידה מותאם לצרכיהם האישיים.

בתיכון קדמה מועברים אשכולות למידה המשלבים כמה תחומי דעת במקביל, במטרה לעודד חשיבה יצירתית והעמקה בתכנים הרלוונטיים לעולמם של התלמידים. שיעורים אלה מתקיימים לאורך שעה וחצי ומבוססים על שלושת השלבים של מודל למידה עצמי: העלאת שאלה, תהליך חקירה ולאחר מכן סקירה וסיכום משותפים.

חטיבת ביניים וחטיבה עליונה  

קדמה הוא בית ספר על־יסודי, המקבל תלמידים מכיתות ז’ עד י”ב. חטיבת הביניים שמה דגש על בניית מיומנויות יסוד ועל התנסות רחבה במגוון תחומי למידה. דגש משמעותי ניתן לחיזוק הקשר עם ההורים, שכן בית הספר רואה בהם חלק בלתי נפרד מהקהילה הבית־ספרית.  

החל מהחטיבה העליונה, התלמידים מתחילים בהדרגה בהכנה לבגרויות, תוך קבלת תמיכה לימודית־רגשית אישית. בכיתה י’ אף פועל פיילוט של כיתה הוליסטית – מרחב המתוכנן במיוחד כדי לענות על מגוון רחב של צרכים, החל מתהליכי למידה וחקר ועד לטיפוח תקשורת בין־אישית ודיאלוג רגשי עם הצוות החינוכי.

נתונים סטטיסטיים (לשנת הלימודים 2023)  

על פי הנתונים הרשמיים, בבית הספר לומדים כ־136 תלמידים (73 בנים ו־63 בנות). צוות ההוראה מונה 25 עובדי הוראה, מהם 7 מורים ו־18 מורות, כאשר רובם מחזיקים בתואר שני. ותיקותו החציונית של הצוות היא 21 שנות הוראה, דבר המעיד על ניסיון עשיר. בית הספר משתייך למחוז ירושלים, ופועל תחת הפיקוח הממלכתי הרגיל. הוא פועל במודל “עוז לתמורה” ו”אופק חדש” ברפורמות החינוכיות.

פעילויות העשרה ופרויקטים ייחודיים  

בית הספר משמש בית שני לתלמידים, להוריהם ולתושבי השכונה, ולכן מתקיימים בו מפגשים והדרכות שונות המחזקים את הזיקה הקהילתית.  

  • מרכז העצמה – כולל מערך תמיכה רגשי, בגיבוי פסיכולוג קליני העובד עם הצוות והתלמידים. סטודנטים לעבודה סוציאלית מתנסים בעבודה בשטח ומלווים מקרוב את התלמידים שמאותרים כזקוקים לליווי זה.  
  • סח”י (סיירת חסד ייחודית) – יוזמה חברתית המשלבת בני נוער באיסוף וחלוקת חבילות מזון, במטרה לטפח מעורבות, ערבות הדדית ותרומה לחברה.  
  • “הקדמיה” – מסגרת המופעלת בבית הספר כבר למעלה מ־12 שנים, ובה תלמידי כיתה י’ מקדישים מזמנם להתנדבות עם ילדי השכונה הצעירים והוריהם. הילדים משתתפים בסיפורים, יצירות ופעילויות המופעלות על ידי התלמידים, וכך נוצר חיבור מעמיק בין בני הנוער ובין הקהילה המקומית.  
  • “שקולה” – מופע תיאטרון שצמח משיתוף פעולה בין מגמת התיאטרון בקדמה ותיאטרון מסתורין. התלמידים והשחקנים המקצועיים יצרו יחד חוויית במה סוחפת ומורכבת, המתייחסת למבנה בית הספר ולרגשות המלווים את הלמידה בו.  
  • כיתות הוליסטיות – יוזמה חדשנית בכיתה י’, שבה מוצמד לשיעורים צוות רחב הכולל שני מורים וש”ש (מתנדבי שנת שירות) לצורך פיתוח קשר מעמיק עם התלמידים. בכיתה זו מיישמים תהליכי למידה מבוססי חקר ארוך טווח, לצד שיח רגשי והתייחסות אישית לכל תלמיד ותלמידה.  

קשר עם הקהילה וההורים  

אחת מאבני היסוד של קדמה היא ההבנה כי הורים ומורים הם שותפים מלאים בתהליך החינוכי. בבית הספר פועל “משולש חינוכי” שמורכב מתלמידים, מורים והורים, כאשר התלמידים עומדים במרכז וההורים והמורים הם הבסיס המלווה אותם. שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי באירועים בית־ספריים, בליווי פרטני, בהתייעצויות שוטפות ובהזמנת ההורים להשתתף, להשפיע ולתמוך בילדיהם גם במסגרת הבית.

פרסים והישגים לימודיים  

לאורך שנות קיומו הציב בית הספר רף גבוה של הישגים לימודיים וחברתיים, דבר שהקנה לו הכרה רשמית. בשנת 2014 זכה קדמה בפרס החינוך של מנח”י, ובשנת 2015 קיבל את פרס החינוך הארצי. שיעור גבוה מבוגרי בית הספר מסיים עם תעודת בגרות, וחלק ניכר מהם ממשיך ללימודים אקדמיים. הודות להצלחותיו בעידוד דמוקרטיה וסגירת פערים חברתיים, הפך מודל קדמה למוערך ולנלמד בפקולטות לחינוך ברחבי הארץ.

פרטי יצירת קשר  

  • בית הספר קדמה ממוקם ברחוב בר יוחאי 5 בשכונת הקטמונים בירושלים. ניתן ליצור קשר בטלפון 02-6795955 או 02-7959556.  
  • המנהלת הנוכחית היא מיכל חדד.  
  • ליצירת קשר עם רכזת חטיבת הביניים (כיתות ז’–ט’), שלומית דרעי, אפשר לפנות לכתובת המייל: sh******@wa***.com.  
  • בנוסף ישנה אפשרות ליצור קשר גם באמצעות הטלפון הנייד 052-3421520, וכן במייל נוסף: sh******@gm***.com.

זה המוסד שלכם? ניתן לעדכן פרטים ולהוסיף תמונות לדף - ללא תשלום.

תוכל/י לפנות אלינו בטופס הבא ונשמח לעזור:

לקוחות ממליצים

אני מנהל מוסדות חינוך מזה 25 שנה. הגעתי לאיציק לאחר שעבדתי עם מספר חברות פרסום אחרות, ואני שמח על כך. יכולותיו והבנתו בתחום הדיגיטל, הובילו לקפיצת מדרגה מבחינת מספר הנרשמים לכפר. אנו עובדים עמו בהצלחה יותר מ- 10 שנים, והוא תמיד היה קשוב לצרכינו ועשה מעל ומעבר.
ד"ר חזי יוסף
מנהל כפר הנוער כנות
הגעתי לאיציק בשנת 2012,. המיזם החינוכי-עסקי שלי היה אז בחיתוליו ונזקקתי למומחה בשיווק דיגיטלי. התוצאה הייתה עבודה משותפת, בת 12 שנה, שהניבה הישגים פנטסטיים. למעשה כל העבודה שלי היום מבוססת על העבודה שאיציק עשה ועושה. בלעדיו לא הייתי במקום שבו אני נמצא היום כלכלית.
אורי מלמד
מנכ"ל 3Walls - חדרי למידה אימרסיביים

"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."

פרופ' ג'ון דיואי

פילוסוף, פסיכולוג, ואיש חינוך אמריקאי

Scroll to Top
Skip to content