לוגו מדרגות

יאסא – התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים

תיכון פנימייתי לתלמידים מחוננים ומצטיינים

יאסא ירושלים

יאסא – התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים – הוא בית ספר תיכון פנימייתי ייחודי המיועד לתלמידים מחוננים ומצטיינים מכל רחבי ישראל.

בית הספר הוקם בשנת 1990 ביוזמת המרכז הישראלי למצוינות בחינוך על ידי איש החינוך רפי עמרם והנדבן האמריקאי בוב אשר​, במטרה להעניק מענה אינטלקטואלי, חברתי ורגשי לתלמידים בעלי כישרון ויכולות גבוהות בתחומי המדעים, האמנות, המוזיקה ומדעי הרוח.

בית הספר שוכן בקמפוס בשכונת קריית היובל בירושלים וכולל פנימייה בה מתגוררים מרבית תלמידיו. יאסא מושך תלמידים מכל מגזרי החברה – דתיים וחילונים, יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים; תלמידים מהמרכז ותלמידים מהפריפריה​ – כולם בעלי תשוקה ללמידה ושאיפה למצוינות. החל משנת 2018 מפעיל יאסא גם חטיבת ביניים בנוסף לתיכון, וכך הוא מלווה תלמידים מחוננים מכיתה ז’ ועד י”ב במסגרת רציפה.

נתונים סטטיסטיים

התיכון מקבל מדי שנה בסביבות 100 תלמידים חדשים לכיתה י’ מתוך כמה מאות מועמדים מכל רחבי הארץ​. בפועל מתחילים את הלימודים קרוב ל-90 תלמידים בכל מחזור, כך שבתיכון כולו לומדים בדרך כלל כ-270 תלמידים בשלוש שכבות הגיל.

בחטיבת הביניים מתקבלים בכל שנה עד 60 תלמידים לכיתה ז’, תוך הקפדה על ייצוג שווה של בנים ובנות וכן של תלמידים מירושלים ומחוץ לה​. בסך הכל מתחנכים במסגרת יאסא כמה מאות תלמידים בכל שנה, מחטיבת הביניים ועד החטיבה העליונה.

אחוזי ההצלחה בבחינות הבגרות בבית הספר הם מן הגבוהים בישראל – כמעט כל תלמידי יאסא זכאים לתעודת בגרות, ורבים מהם גם לתעודת בגרות בהצטיינות יתרה​. הלימודים מתקיימים בכיתות קטנות, תוך מתן ליווי אישי לכל תלמיד, וסגל ההוראה כולל מורים בעלי השכלה וניסיון ברמה גבוהה (רבים מהם מרצים גם באוניברסיטאות)​.

תיכון יאסא פועל כפנימייה ארצית וכרוך בתשלום שכר לימוד, אך כחצי מהתלמידים מקבלים מלגות סיוע למימון הלימודים​. החל משנת הלימודים תשפ”ה, הוכר יאסא באופן רשמי על ידי משרד החינוך כבית ספר לתלמידים מחוננים ומצטיינים, ונדרש מעבר של מבחן מחוננים ארצי כתנאי קבלה לחטיבת הביניים​.

מגמות לימוד

כל תלמיד בתיכון בוחר מגמת התמחות עיקרית מתוך ארבע מגמות הלימוד שמציע בית הספר: מדעים, מוזיקה, אמנות פלסטית ומדעי הרוח.

מגמת המדעים – מתמקדת בלימודי עומק בתחומי מדעי הטבע, בדרך כלל באחד מהתחומים כימיה, פיזיקה או ביולוגיה, תוך שילוב לימודי מדעי המחשב ברמה מוגברת​. תכנית הלימודים במגמה שמה דגש על ניסוי, מחקר וחקירה עצמאית, וכן על רכישת מיומנויות במדע כולל היכרות עם ההקשרים הפילוסופיים וההיסטוריים של המדע. תלמידי המגמה מבצעים פרויקטים מדעיים מעמיקים בשנות לימודיהם הבוגרות (לדוגמה, פרויקט מחקר בכיתה י”ב בפיזיקה או ביולוגיה, ובכיתה י”א בכימיה), וישנה אף כיתת מתמטיקה מואצת לתלמידים מצטיינים במיוחד, הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה כבר בכיתה י”א.

מגמת המוזיקה – מיועדת לתלמידים בעלי כישרון ונגינה ברמה גבוהה, המתמקדים בתחום המוזיקה הקלאסית. תכנית המגמה רחבה ומעמיקה במיוחד, ונבנתה על ידי צוות מורים מהשורה הראשונה של המוזיקה בארץ​. הלימודים כוללים ארבעה תחומים עיקריים: רכישת ידע מעמיק בתולדות המוזיקה (מימי הביניים ועד המאה ה-21), פיתוח מיומנויות תאורטיות (כגון פיתוח שמיעה, הרמוניה וניתוח יצירות), פיתוח היצירתיות המוזיקלית (קומפוזיציה ותזמור) ושכלול מיומנויות הביצוע על כלי הנגינה. המגמה פועלת בשיתוף פעולה בינלאומי עם מגמת מוזיקה בתיכון בלינץ, אוסטריה, במסגרתו נפגשים תלמידים משני בתי הספר ומנגנים יחד יצירות שהלחינו ועיבדו בעצמם​.

מגמת האמנות – מתמקדת באמנות פלסטית (חזותית) ושמה דגש על שילוב בין יצירה מעשית ללימוד תיאורטי של אמנות. תכנית הלימודים נבנתה בהתייעצות עם מרצים מבצלאל, אקדמיית האמנות המובילה בישראל​. במסגרתה לומדים התלמידים מגוון מקצועות מעשיים, ביניהם רישום, פיסול, ציור, צילום, אמנות בינתחומית ושימושי מחשב לאמנות, ובמקביל משתתפים בקורסים בתולדות האמנות מהעת העתיקה ועד האמנות המודרנית והעכשווית.

סדנת האמנות הבית-ספרית מצוידת ומאפשרת לתלמידים להתנסות בטכניקות ובמדיות שונות גם באופן עצמאי. תלמידי המגמה יוצרים תיק עבודות אישי, ורבים מהם גם כותבים עבודת גמר (מחקר) בהיקף של 5 יחידות לימוד בנושא אמנותי לבחירתם, בהנחיית מורה או מנחה אקדמי​.

מגמת מדעי הרוח – המגמה החדשה ביותר (נפתחה ב-2007) והיא מציעה לתלמידים מצטיינים בתחום זה מסלול ייחודי המזכיר באופיו לימודים אקדמיים. תלמידי המגמה לומדים במסגרת תוכנית “הספרים הגדולים” (Great Books) בדגש על קריאת מקורות ראשוניים קלאסיים ודיון קבוצתי, לטיפוח כישורי ניתוח, פרשנות וחשיבה ביקורתית​.

תכנית הלימודים בנויה כרונולוגית ועוסקת בהתפתחות הרעיונית והתרבותית של העולם המערבי – החל מיוון ורומא העתיקות, עבור בעליית הדתות המונותאיסטיות, ימי הביניים, הנאורות ועד לעת החדשה – כאשר כל פרק נלמד לעומק בליווי מרצים מומחים בתחומם. בנוסף לתוכנית הייחודית (המוכרת כמקצוע מוגבר בהיקף 5 יח”ל), תלמידי המגמה נדרשים ללמוד שפה זרה שנייה ברמת 5 יחידות (לרוב ערבית או לטינית) ולהרחיב לפחות מקצוע הומני מוגבר אחד לבגרות (למשל היסטוריה, ספרות, מחשבת ישראל או פילוסופיה)​.

מרכיב מרכזי נוסף הוא כתיבת עבודת גמר מחקרית בהיקף של 5 יחידות לימוד באחד מתחומי מדעי הרוח, בליווי מנחה אקדמי, כאשר רבות מעבודות התלמידים זוכות בפרסים בתחרויות ארציות לעבודות מצטיינות​. תלמידי מגמת הרוח גם משתתפים בסיורי למידה רבים לאתרים היסטוריים ותרבותיים ברחבי הארץ, במטרה לחבר בין חומר הלימוד לחוויה ממשית​.

חטיבת ביניים

בשנת הלימודים תשע”ח (2018) פתחה יאסא חטיבת ביניים לתלמידי כיתות ז’-ט’, הממוקמת בשכונת קריית מנחם בירושלים​. חטיבת הביניים מיועדת לתלמידים בעלי סקרנות אינטלקטואלית, אהבת למידה ומוטיבציה גבוהה, במטרה לטפח אותם לקראת לימודים ברמה גבוהה בעתיד.

בהתאם לרוח התיכון, גם בחטיבה מודגשים רף אקדמי גבוה, פיתוח החשיבה והסקרנות, ואווירת לימודים מעשירה​. תכנית הלימודים בחטיבה מורחבת ומגוונת מעבר לתוכנית הליבה הרגילה: לתלמידים מוצעים שיעורי בחירה בתחומים רבים, החל ממדעי הרוח (כמו פילוסופיה) ועד מדעי המוח ותכנות מחשבים​.

בנוסף, משולבים בתוכנית שיעורי חובה ייחודיים בנושאים כגון חינוך מגדרי ומיני, תולדות המוזיקה וכדומה – תכנים שאינם נכללים בדרך כלל בתוכנית חטיבת הביניים הרגילה. בכל שנה מתקבלים לחטיבה מספר עשרות תלמידי כיתה ז’ (עד 60 תלמידים בשכבה) לאחר תהליך מיון מוקפד, כאשר החל מתשפ”ו נדרש מן המועמדים גם לעבור בהצלחה את מבחן המחוננים הארצי כתנאי קבלה​.

חטיבת הביניים אינה פנימייתית; התלמידים לומדים בשעות היום וחוזרים לביתם אחר הצהריים. המסלול בחטיבה מכין את בוגריו להשתלבות בחטיבה העליונה של יאסא, ומאפשר להם מעבר חלק לתיכון עם בסיס ידע וכישורים רחב.

פעילויות העשרה ופרויקטים

אחד האירועים המרכזיים בלוח השנה של יאסא הוא “שבוע הפרויקטים” – שבוע במהלכו מופסקים הלימודים הפורמליים, וכל תלמידי התיכון עוסקים בפרויקט אישי עצמאי לפי בחירתם​. בתחילת השבוע נערכות לתלמידים סדנאות ויציאות לימודיות לפי המגמות שלהם, כגון סיורים מקצועיים ופעילויות העשרה במסגרת תחום התמחותם​.

לאחר מכן מתמקדים התלמידים בביצוע פרויקטים אישיים: תלמידי כיתה י’ רשאים לבחור כל נושא שמעניין אותם (ממדעי הטבע ועד מדעי הרוח ואף תחומי יצירה מיוחדים כמו סריגה) ולהעמיק בו​. תלמידי י”א שכותבים עבודת גמר מנצלים את השבוע לקידום מחקרם; ותלמידי י”א-י”ב עוסקים בפרויקטים שנתיים במסגרת המגמות שלהם. בסוף שבוע הפרויקטים מציגים התלמידים את תוצרי עבודתם בפני קהילת בית הספר​.

הפנימייה

כבית ספר פנימייתי, החיים מחוץ לשעות הלימודים הם חלק משמעותי מחוויית יאסא. בכל שבוע מתקיימת פעילות חברתית כיתתית בהובלת המדריך הפנימייתי של אותה כיתה – איש צוות המשמש כמחנך חברתי ומלווה את הכיתה בפן הלא-אקדמי​.

במסגרת הפנימייה פועלות ועדות תלמידים בתחומים שונים (תרבות, ספורט, טיולים, ספרייה, איכות הסביבה ועוד), אשר מאורגנות ומנוהלות על ידי תלמידי כל השכבות, בהנחיית צוות הפנימייה​. ועדות אלו מתכננות אירועים ופעילויות העשרה לשעות אחר הצהריים ולסופי שבוע בהם התלמידים נשארים בפנימייה (התלמידים שוהים בקמפוס הפנימייתי בכל סוף שבוע שני).

כמו כן פועלים ביוזמת התלמידים מועדונים וחוגים לנושאי עניין מיוחדים, כדוגמת מועדון שחמט או אנימה, ויוצא לאור עיתון בית-ספרי פנימי בשם “השלאפשטונדה” בעריכת צוות תלמידים מתנדבים​. מסורת מיוחדת נוספת היא “ערב כיתה” – פעם בשנה כל כיתה מכינה ומציגה בפני כל בית הספר מופע מקורי פרי יצירתה, לעיתים קומדיה שנכתבה על ידי תלמידי הכיתה או עיבוד ליצירה מוכרת, המשקף את כישרונות התלמידים ואת רוח הלכידות הכיתתית​.

תלמידי הפנימייה יוזמים גם ערבי נושא ייחודיים המוקדשים לתחומי דעת מסוימים. כך למשל נערך “ערב כימיה” שבו תלמידי מגמת המדעים הציגו הדגמות וניסויים כימיים משעשעים בליווי קטעי הומור, כמופע שכולו הפך את הכימיה לחוויה מהנה לקהל הצופים​.

התנדבות

לצד הפעילות הפנימייתית, מושם דגש רב על תרומה לקהילה ומעורבות חברתית. כל תלמידי יאסא מחויבים להתנדב בקהילה באופן סדיר לאורך שלוש שנות התיכון​. התלמידים משתלבים במגוון מסגרות התנדבות שבועיות על פי בחירתם, כגון חונכות לימודית לילדים מתקשים מהשכונה בה שוכן בית הספר, הדרכה בתנועות נוער, סיוע לקשישים, חניכת ילדים עם מוגבלויות ועוד​.

פעילות זו היא חובה במסגרת עקרונות בית הספר ותוכנית הלימודים, ובהתאם לכך זוכים כלל התלמידים בתעודת “בגרות חברתית” מטעם משרד החינוך על תרומתם לקהילה​. תלמידי י”ב אף ממלאים תפקיד של ריכוז פעילויות ההתנדבות ונמצאים בקשר שוטף עם רכזת החינוך החברתי בבית הספר (עובדת סוציאלית בהכשרתה)​. רוח ההתנדבות ניכרת גם לאחר סיום הלימודים – רבים מבוגרי יאסא בוחרים לדחות את שירותם הצבאי ולהקדיש שנה נוספת להתנדבות (שנת שירות) במגוון מסגרות חינוכיות וחברתיות לפני הגיוס​.

פרסים והישגים לימודיים

תלמידי יאסא זכו לאורך השנים בפרסים רבים בתחרויות אקדמיות, מדעיות ואמנותיות בארץ ובעולם. נציגי בית הספר הגיעו להישגים כגון זכייה במקום הראשון בתחרות הרובוטיקה הארצית, זכיות חוזרות ונשנות בתחרות “מדענים ומפתחים צעירים” של מוזיאון המדע ומשרד החינוך, מדליית כסף באולימפיאדת הפיזיקה הבינלאומית, זכיות באולימפיאדת הפילוסופיה (בישראל ובאולימפיאדה הבין-לאומית), פרסים ראשונים בתחרויות קומפוזיציה מוזיקלית ארציות, זכיות בתחרויות כתיבה לנוער, פרסי הצטיינות על עבודות גמר מטעם מכון ון ליר, ועוד​​.

[משרד החינוך דירג את יאסא במקום הראשון בארץ בשיעור התלמידים המצטיינים בבגרויות (נכון ל-2009)​, ובתקשורת זכה בית הספר לכינוי “בית הספר הטוב בארץ”​. בוגרי יאסא ממשיכים להשתלב לאחר שירותם הצבאי בתחומי המדע, המחקר, האמנות והתרבות, ורבים מהם התבלטו בהמשך דרכם – בין אם בעולם האקדמי (כמרצים וחוקרים באוניברסיטאות מובילות) ובין אם כיוצרים ואמנים זוכי פרסים.

פרטי יצירת קשר

  • כתובת בית הספר: דרך קוליץ 1, ירושלים 9640801​. טלפון: 02-6755111​.
  • כתובת חטיבת הביניים: רחוב החרצית 10, קריית מנחם, ירושלים. טלפון: 02-5418790​.

זה המוסד שלכם? ניתן לעדכן פרטים ולהוסיף תמונות לדף - ללא תשלום.

תוכל/י לפנות אלינו בטופס הבא ונשמח לעזור:

לקוחות ממליצים

אני מנהל מוסדות חינוך מזה 25 שנה. הגעתי לאיציק לאחר שעבדתי עם מספר חברות פרסום אחרות, ואני שמח על כך. יכולותיו והבנתו בתחום הדיגיטל, הובילו לקפיצת מדרגה מבחינת מספר הנרשמים לכפר. אנו עובדים עמו בהצלחה יותר מ- 10 שנים, והוא תמיד היה קשוב לצרכינו ועשה מעל ומעבר.
ד"ר חזי יוסף
מנהל כפר הנוער כנות
הגעתי לאיציק בשנת 2012,. המיזם החינוכי-עסקי שלי היה אז בחיתוליו ונזקקתי למומחה בשיווק דיגיטלי. התוצאה הייתה עבודה משותפת, בת 12 שנה, שהניבה הישגים פנטסטיים. למעשה כל העבודה שלי היום מבוססת על העבודה שאיציק עשה ועושה. בלעדיו לא הייתי במקום שבו אני נמצא היום כלכלית.
אורי מלמד
מנכ"ל 3Walls - חדרי למידה אימרסיביים

"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."

פרופ' ג'ון דיואי

פילוסוף, פסיכולוג, ואיש חינוך אמריקאי

Scroll to Top
Skip to content