חינוך דתי עם גישה פדגוגית מתקדמת
אפרתה הוא בית ספר יסודי ממלכתי-דתי (ממ”ד) השוכן בשכונת בקעה בירושלים. בית הספר נוסד בשנת 1982 ומאז התבסס כמוסד חינוכי מרכזי עבור הקהילה הדתית-לאומית באזור. אפרתה משרת את שכונות בקעה, תלפיות והקטמונים, ומשלב חינוך דתי עם גישה פדגוגית מתקדמת.
בבית הספר נלמדים לימודי קודש (יהדות) לצד מקצועות הליבה והאמנויות – כולל אמנות, מוסיקה ודרמה – במטרה להעניק חינוך ערכי ורחב אופקים. מנהלת בית הספר היא גב׳ גילה סדון, הפועלת לחיזוק חזון בית הספר כקהילה לומדת ותומכת. יש לציין כי אפרתה הוא בית ספר יסודי (כיתות א’–ו’) בלבד, ללא חטיבת ביניים המשויכת אליו.
בית הספר ידוע בדגש הלימודי הרב-תחומי שלו. לצד תוכנית הלימודים הרגילה של משרד החינוך, המשלבת מקצועות ליבה (מתמטיקה, עברית, אנגלית ומדעים) עם לימודי תורה ויהדות, באפרתה שמים דגש מיוחד על מקצועות האמנות והיצירה.
התלמידים נהנים משיעורי אמנות, מוסיקה ודרמה המשולבים במערכת, במטרה לטפח יצירתיות וכישורים חברתיים. הגישה החינוכית בבית הספר מוגדרת כ”מתקדמת” בתוך המגזר הדתי, ומשלבת שיטות הוראה חדשניות לצד שמירה על ערכי המסורת.
אין בבית הספר “מגמות” מקצועיות כמקובל בבתי ספר תיכוניים, אך התוכנית הפדגוגית כוללת העשרה בתחומי דעת שונים כבר בביה”ס היסודי, כגון פעילות מדעית-טכנולוגית, אמנותית וחברתית, על מנת להעשיר את עולמם של התלמידים כבר מגיל צעיר.
בית ספר אפרתה מפעיל מגוון תוכניות ופעילויות העשרה שמעשירות את חוויית הלמידה מעבר לתוכנית הלימודים הפורמלית. אחת מהיוזמות הייחודיות של בית הספר היא פרויקט מפגש יהודי-ערבי שנערך בשיתוף בית הספר היסודי המעורב בשכונת בית חנינא במזרח ירושלים.
במסגרת פרויקט זה, תלמידי כיתה ו’ מאפרתה ותלמידים מבית חנינא לומדים זה את שפת האם של זה (עברית וערבית) ונפגשים למפגשי היכרות ותרבות. הפרויקט זכה לשבחים ממנכ”ל בית הנשיא, הראל טובי, שתיאר אותו כאחד המיזמים המעוררי ההשראה המוכיחים שאפשר לגשר על הפערים ולהוות מודל לבתי ספר אחרים. יוזמה זו מטפחת סובלנות, כבוד הדדי וכישורי שפה בקרב התלמידים המשתתפים.
בנוסף, בית הספר מדגיש פעילויות של העשרה מדעית-טכנולוגית. למשל, פועל בבית הספר מועדון רובוטיקה בו התלמידים לומדים לבנות ולהפעיל רובוטים. קבוצת הרובוטיקה של אפרתה השתתפה בתחרויות עירוניות וארציות, כחלק מעידוד המצוינות הטכנולוגית בקרב התלמידים.
פעילות נוספת היא שילוב התלמידים במיזמי קהילה והתנדבות: במסגרת זו תלמידי בית הספר לוקחים חלק בפרויקטים חברתיים, כגון סיוע בקהילה, שותפות עם גני ילדים ופעילויות צדקה בחגים. כל אלה נועדו לפתח אצל התלמידים ערכי אחריות חברתית ומעורבות בקהילה, כחלק מחזון בית הספר לטיפוח “בוגר משמעותי” התורם לחברה.
לאפרתה מסורת של הישגים מרשימים בתחומי הלימודים והפעילויות התחרותיות. בתחום האקדמי, תלמידי בית הספר מציגים הישגים גבוהים במבחנים ארציים. במבחני המיצ”ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) הארציים האחרונים שפורסמו, הפגינו תלמידי אפרתה רמה גבוהה משמעותית מן הממוצע.
כך למשל, בשנת 2017 דורגו הישגי תלמידי כיתה ה’ של אפרתה באחוזונים העליונים בישראל – באנגלית סביב האחוזון ה-90, ובעברית ובמתמטיקה סביב האחוזון ה-80 ביחס לכלל בתי הספר. בהתאם לכך, מדד ההישגים של בית הספר (כפי שחושב על ידי אתר מדלן) עמד באותה שנה על 83, לעומת ממוצע ארצי של 55 נקודות – פער המצביע על רמת לימודים גבוהה בעקביות.
גם בזירת התחרויות והפרויקטים זוכה אפרתה להצלחות. בתחרות הרובוטיקה של ירושלים (2018) זכתה נבחרת בית הספר במקום הראשון מבין 40 בתי ספר שהתמודדו. תלמידי אפרתה הרשימו את השופטים עם המיזם הטכנולוגי שלהם, ובנוסף לזכייה באליפות העירונית גרפו גם את “פרס השופטים” ואת פרס “המצגת המצטיינת” על אופן הצגת הפרויקט.
זכייה זו הקנתה לבית הספר את הזכות לייצג את ירושלים בגמר הארצי של תחרות הרובוטיקה באותה שנה. הישגי התלמידים בתחרות הרובוטיקה משקפים לא רק מצוינות טכנית, אלא גם יכולת לעבודת צוות, חדשנות ויצירתיות – ערכים שבית הספר מטפח במסגרת פעילות המועדון המדעי.
ראוי לציין כי בית הספר מעודד השתתפות יזומה של תלמידיו בתוכניות מצוינות נוספות. לאורך השנים תלמידים מאפרתה השתתפו בתחרויות עירוניות בתחומי ידע שונים, הופעות וטקסים עירוניים, ותוכניות לתלמידים מצטיינים ומחוננים (בשיתוף עם מרכזי מחוננים בירושלים). חלק מתלמידי אפרתה ממשיכים לתוכניות יוקרתיות בחטיבות הביניים והתיכונים, דבר המשקף את הבסיס הלימודי האיתן שמקנים בבית הספר היסודי.
"לכל חינוך יש מטרה, והמטרה הזו אינה רק להעביר ידע, אלא להעניק לתלמידים את הכלים והמיומנויות לחשוב באופן ביקורתי, ליצור פתרונות ולהתמודד עם אתגרי החיים. כשאנו מלמדים, אנו לא רק משפיעים על ההווה – אנו בונים את העתיד."